Een rapport over de sociale mediagegevens van de Formule 1 werd donderdag (28 september) uitgebracht door Buzz Radar, waarin werd beweerd dat F1 een grote daling ziet bij de cijfers omtrent nieuwe volgers, interacties en vermeldingen via sociale media in de periode van januari tot en met mei in 2022 en 2023.
Het bedrijf schreef dit toe aan het ontbreken van een titelstrijd dit seizoen als gevolg van de dominantie van Max Verstappen en Red Bull, dit in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder, toen de nieuwe technische regels en de gevolgen van de Grand Prix van Abu Dhabi van 2021 zich gedurende het begin van het jaar opstapelden.
De Formule 1 heeft RacingNews365 echter voorzien van gegevens die de gegevens in het Buzz Radar-rapport tegenspreken.
F1's eigen gegevens suggereren dat de groei over de officiële FOM-kanalen in 2023 bijna acht keer (757%) groter is dan de 3,7 miljoen (volgers) die Buzz Radar claimt.
In het tweede kwartaal van 2023 - 1 april tot 30 juni - stonden de kanalen die eigendom zijn van F1 wereldwijd op de tweede plaats wat betreft de groei van het aantal volgers in de topsportcompetities. Alleen La Liga - de hoogste voetbaldivisie van Spanje waarin Barcelona en Real Madrid spelen - scoorde hoger.
Tussen haakjes, de F1 gemeten actieve interacties - geteld als 'vind ik leuk', 'commentaar' en 'delen', steeg met 4% op jaarbasis ten opzichte van 2022, met naar verwachting 1,5 miljard interacties voor het derde seizoen op rij.
Wat stond er in het rapport?
Het rapport van Buzz Radar, een bedrijf dat sociale mediapatronen analyseert, beweert dat het huidige Formule 1-seizoen, gedomineerd door Verstappen en Red Bull met respectievelijk 13 en 15 overwinningen uit 16 races, een terugval heeft veroorzaakt in de groei van de F1-platformen.
In tegenstelling tot de vaak positieve meest voorkomende termen, zoals 'spannend', was 'saai' ook een van de toptermen. Het rapport gelooft dat het verband tussen een spannende F1-titelstrijd en sterke social media-cijfers duidelijk is, met hieronder enkele cijfers uit de bevindingen.
Groeicijfers (volgens Buzz Radar)
Januari-mei | Vermeldingen - miljoenen | Nieuwe volgers - duizenden | Bereik - miljarden |
---|---|---|---|
2021 | 3,19 | 624,27 | 35,63 |
2022 | 6,14 | 911,15 | 61,73 |
2023 | 1,83 | 489,37 | 22,16 |
Goed nieuws voor de Formule 1
Hoewel het rapport suggereerde dat het bereik van F1's sociale media met bijna een derde daalde en het aantal nieuwe volgers met 50% daalde, staat het artikel vol lof dat de groei de afgelopen jaren in totaal explosief is geweest.
Toen Liberty Media de controle overnam, werden de regels voor sociale media onmiddellijk versoepeld, waardoor het mogelijk werd om inhoud te filmen in de paddock die verboden was onder de vorige eigenaar, met een groei van 80% sinds de versoepeling.
Dit is een van de grootste groeicijfers in de sportwereld, na de UEFA Champions League (112%) en de Indian Premier League (IPL) met een groei van 208%.
Andere motorsportklassen, waaronder IndyCar, NASCAR en het World Rally Championship, noteerden groeicijfers van respectievelijk 60%, 12% en 40%.
Scoort Feyenoord tegen Manchester City? Dan keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!