Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Oostenrijk 2023

Gepikeerde F1-stewards geven duidelijk signaal af na track limit-debacle

De FIA wil dat er volgend jaar wat wordt gedaan aan de situatie op de Red Bull Ring, in het bijzonder aan bocht negen en tien. De stewards gaven na een lange avond een duidelijk signaal af.

Bottas Austria
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het was een bijzondere avond na de GP van Oostenrijk. Het duurde een uur of vijf voordat de uitslag definitief was, nadat bleek dat de wedstrijdleiding tijdens de race niet de tijd had om alle mogelijke track limit-overtredingen te checken. In bocht negen en tien, waar de weg ietwat afloopt, ging het namelijk aan de lopende band mis.

Uiteindelijk werden er 83 rondetijden geschrapt en werden er na de race, bovenop alle straffen tijdens de race, nog eens twaalf extra straffen uitgedeeld. Daardoor zag de sport er uit als 'een stelletje amateurs', riep Red Bull-teambaas Christian Horner bijvoorbeeld. De FIA lijkt dit maar al te goed te snappen en hamert op wijzigingen.

"Door de unieke lay-out van het circuit gaan de coureurs in die bochten snel wijd. Daardoor ontstond een situatie die zich nog niet eerder heeft voorgedaan: we konden alle potentiële overtredingen niet tijdens de race controleren. De wedstrijdleiding moest namelijk naar meer dan 1200 mogelijke overtredingen kijken", zo liet de autosportbond na de race weten.

"Om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen, hernieuwen we onze aanbeveling: leg grindbakken neer bij het uitkomen van bocht negen en tien. We snappen dat dit niet de meest logische oplossing is, aangezien er nog meerdere raceklassen racen op de Red Bull Ring, maar in het verleden is het bewezen dat dit een zeer effectieve oplossing is voor bochten waar vergelijkbare problemen met track limits waren", aldus de FIA.

Stewards smeken om een oplossing

Toen de stewards vijf uur na de race het document publiceerden met daarin het overzicht van alle extra straffen, was men duidelijk. "De stewards bevelen het nadrukkelijk aan dat er een oplossing wordt gezocht voor de situatie met de track limits op dit circuit", zuchtte men.

Red Bull-teambaas Christian Horner opperde het idee om een kleine strook met grind neer te leggen precies achter de kerbstones, met daarachter weer een stuk asfalt. Op die manier worden de coureurs gestraft als ze over de schreef gaan en wordt het overschrijden van de track limits in de toekomst sterk ontmoedigd.

Ook Toto Wolff had enkele oplossingen. Zogeheten sausage kerbs ('broodjes') neerleggen, of de track limits helemaal afschaffen in de desbetreffende bochten. "Maar het moet wel een oplossing zijn die goed is voor het circuit, want het is een zeer traditioneel circuit. Tegelijkertijd moet er ook aan de belanghebbenden worden gedacht. We willen spectaculair racen zien, dat niet beïnvloed wordt door terechte straffen."

Ook interessant:

Sneu voor de andere F1-coureurs dat Max Verstappen meedoet

Eén ding was in Oostenrijk echter weer even voorspelbaar als altijd: Verstappen torende boven alles en iedereen uit. Hij toonde zich de baas van Red Bull, toch Coronel, Dimmers en Mosterdijk?

Praat mee!

Viaplay
x
FIA geeft uitleg over cruciaal safety car-moment met Norris in Miami