Het was een bijzondere avond na de GP van Oostenrijk. Het duurde een uur of vijf voordat de uitslag definitief was, nadat bleek dat de wedstrijdleiding tijdens de race niet de tijd had om alle mogelijke track limit-overtredingen te checken. In bocht negen en tien, waar de weg ietwat afloopt, ging het namelijk aan de lopende band mis. Uiteindelijk werden er 83 rondetijden geschrapt en werden er na de race, bovenop alle straffen tijdens de race, nog eens twaalf extra straffen uitgedeeld. Daardoor zag de sport er uit als 'een stelletje amateurs', riep Red Bull-teambaas Christian Horner bijvoorbeeld. De FIA lijkt dit maar al te goed te snappen en hamert op wijzigingen. "Door de unieke lay-out van het circuit gaan de coureurs in die bochten snel wijd. Daardoor ontstond een situatie die zich nog niet eerder heeft voorgedaan: we konden alle potentiële overtredingen niet tijdens de race controleren. De wedstrijdleiding moest namelijk naar meer dan 1200 mogelijke overtredingen kijken", zo liet de autosportbond na de race weten. "Om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen, hernieuwen we onze aanbeveling: leg grindbakken neer bij het uitkomen van bocht negen en tien. We snappen dat dit niet de meest logische oplossing is, aangezien er nog meerdere raceklassen racen op de Red Bull Ring, maar in het verleden is het bewezen dat dit een zeer effectieve oplossing is voor bochten waar vergelijkbare problemen met track limits waren", aldus de FIA.
Stewards smeken om een oplossing
Toen de stewards vijf uur na de race het document publiceerden met daarin het overzicht van alle extra straffen, was men duidelijk. "De stewards bevelen het nadrukkelijk aan dat er een oplossing wordt gezocht voor de situatie met de track limits op dit circuit", zuchtte men. Red Bull-teambaas Christian Horner opperde het idee om een kleine strook met grind neer te leggen precies achter de kerbstones, met daarachter weer een stuk asfalt. Op die manier worden de coureurs gestraft als ze over de schreef gaan en wordt het overschrijden van de track limits in de toekomst sterk ontmoedigd. Ook Toto Wolff had enkele oplossingen. Zogeheten sausage kerbs ('broodjes') neerleggen, of de track limits helemaal afschaffen in de desbetreffende bochten. "Maar het moet wel een oplossing zijn die goed is voor het circuit, want het is een zeer traditioneel circuit. Tegelijkertijd moet er ook aan de belanghebbenden worden gedacht. We willen spectaculair racen zien, dat niet beïnvloed wordt door terechte straffen."
Meest gelezen