Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Gestrest' Renault profiteert van motorreglementen en opent jacht op Red Bull-Honda

Mercedes en Honda hadden afgelopen seizoen de meest betrouwbare motoren, terwijl Ferrari en Alpine nog wat last hadden van kinderziektes. In 2023 moet dat voorbij zijn en kunnen zij de strijd op motorisch vlak echt aangaan.

Zowel de motor van Ferrari als Alpine was qua vermogen helemaal niet slecht vorig jaar. Gelukkig maar, want de komende jaren mag de motor niet meer doorontwikkeld worden. Ze konden qua snelheid gewoon mee met Mercedes. De Red Bull-Honda motor was echter de te kloppen partij, al zaten Ferrari en Alpine daar ook niet ver vandaan. De betrouwbaarheid liet echter te wensen over, waardoor de Italianen en de Fransen soms niet het maximale vermogen konden gebruiken. In 2023 komt daar verandering in, als het goed is, want beide partijen zeggen de problemen op te gaan lossen en daardoor meer vermogen aan te kunnen gaan spreken. Ze hebben met enige opzet agressief hun motor ontwikkeld in aanloop naar de freeze , zodat ze veel vermogen hadden en eventuele gebreken later nog op konden lossen. Uit Italië kwamen zelfs al geluiden over een 'raketmotor' die is ontstaan nadat Ferrari haar problemen had weten op te lossen. Ook in Frankrijk is men enthousiast over de nieuwe motor, die in 2023 als een geoliede machine moet lopen. "Het is algemeen bekend dat we veel risico hebben genomen", vertelt technisch directeur Matt Harman van Alpine in een exclusief interview aan RacingNews365 . "We moesten een beslissing nemen waarvan we dachten dat dit voor ons allemaal de beste was. Een beslissing waarbij we hamerden op performance en risico namen met de betrouwbaarheid. Als ik het nog eens over zou moeten doen, dan zou ik dezelfde beslissing hebben genomen." Het zorgt er namelijk voor dat Alpine in 2023 op motorisch vlak de strijd aan kan gaan met de andere leveranciers. "Het is namelijk van groot belang dat we een competitieve motor hebben in een tijdperk waarin de ontwikkeling verboden is. We moeten die performance hebben. In mijn optiek hebben we nu ook een motor die goed genoeg is om de strijd aan te gaan met de anderen."

Met vertrouwen 2023 in

Een van de grote problemen in 2022 was de waterpomp achterin de A522 van Fernando Alonso en Esteban Ocon. Vooral de Spanjaard werd vaak getroffen door problemen en viel meerdere malen uit. Ondanks dat pakte Alpine wel P4, het voor hen maximaal haalbare, in het WK. Harman heeft er veel vertrouwen in dat Alpine dit jaar een stap kan zetten omdat ze de problemen hebben opgelost. De reglementen staan het toe dat motorleveranciers wijzigingen doorvoeren die zijn gericht op de betrouwbaarheid. Dat een motorleverancier daardoor meer vermogen kan aanspreken, is niet tegen de regels. "Ik wil graag iedereen in Viry (daar waar de motorfabriek van Alpine is gevestigd, red.) bedanken voor al het harde werk dat ze de afgelopen jaren hebben uitgevoerd. We hebben wat problemen gehad en dat heeft ons punten gekost in het kampioenschap. Uiteindelijk geen plek, maar het bezorgde ons wel veel meer stress." "We hebben veel over onze krachtbron en de architectuur ervan geleerd afgelopen jaar, al gebeurde dat misschien niet op de manier waarop we hadden gehoopt. Ik heb er echter veel vertrouwen in dat de problemen in 2023 zich niet meer zullen herhalen, omdat we alle problemen hebben aangepakt bij de bron. Daarom hopen we daarvan te kunnen profiteren qua betrouwbaarheid en qua vermogen", aldus het technische Alpine-kopstuk.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"