De FIA had het in de winter van 2019/2020 bijzonder druk achter de schermen. De autosportfederatie had de Ferrari-motor van dat jaar namelijk tot in de details onderzocht. De tests voor het nieuwe seizoen van 2020 waren al in volle gang toen de FIA ineens het volgende statement naar buiten bracht.
"Na een uitgebreid technisch onderzoek hebben wij, de FIA, onze analyse van de Ferrari-motor afgerond en een regeling getroffen met het Italiaanse team. Wat deze regeling specifiek inhoudt, zullen de twee partijen tussen hen houden."
"De FIA en Scuderia Ferrari hebben enkele technische afspraken gemaakt, die het monitoren van alle Formule 1-krachtbronnen gedurende de komende Formule 1-seizoenen moeten verbeteren. Ook zal Ferrari de FIA bijstaan op andere vlakken, zoals onderzoeksactiviteiten op het gebied van koolstofemissie en duurzame brandstoffen."
Het statement zorgde logischerwijs voor prangende vragen, maar de overige teams konden niet rekenen op antwoorden. Het besluit werd dan ook snel genomen om actie te ondernemen tegen de deal, een keuze die een volgend hoofdstuk aan zou duiden in de motorensoap.
Voor het beginpunt moeten we echter terug in de tijd, want de eerste verdenkingen kwamen in 2018 al aan het licht. In de GPS-data van de concurrentie kwam namelijk een wel heel opmerkelijke vermogenstoename naar voren bij Ferrari, die niet verklaard konden worden door andere aanpassingen aan de auto. De FIA greep echter snel in en plaatste extra sensoren op de auto, en niet veel later verdwenen de onregelmatigheden weer.
Dat was echter ook maar van korte duur, want in 2019 kwamen de pieken dubbel zo sterk terug. Vooral op circuits met significante rechte stukken, zoals Spa-Francorchamps en Monza, viel het fenomeen op. Ferrari ging er daar als een speer vandoor en versloeg Mercedes, het team dat in 2019 toch het te kloppen team was.
Het verschil bleef echter niet onopgemerkt. Red Bull sprak vermoedens uit over manipulatie van de brandstoftoevoersensoren, waarbij Ferrari extra vermogen zou krijgen door de mogelijkheid meer brandstof naar de motor te sturen. Dat foefje werd niet opgemerkt door meetapparatuur, maar leverde de Italiaanse renstal wel een groot voordeel op. Op de vraag of Red Bull met een soortgelijk systeem mocht experimenteren, zei de FIA echter resoluut 'nee'.
Niet veel later vond een soort herhaling van 2018 plaats, want tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten was van die opvallende snelheid ineens geen sprake meer bij Ferrari.
Welles, nietes
De vermoedens bleven echter groeien, en enkele maanden later volgde het statement van de FIA over de deal met Ferrari. De concurrerende teams werden echter in het ongewisse gehouden en dat kwam de FIA en Ferrari op felle kritiek te staan. Onder leiding van Mercedes werd door meerdere teams zelfs gesproken over juridische stappen, en de eis was duidelijk: de teams wilden volledige transparantie.
Eén andere crisis zorgde echter voor een kink in de kabel, want met het opkomende coronavirus had de Formule 1 hele andere zorgen om zich over te buigen. Daar kwam ook nog bovenop dat de prestaties van Ferrari in 2020 zo teleurstellend waren, dat alle nog overgebleven zorgen eigenlijk als sneeuw voor de zon verdwenen.
Op het eerste oog leek de kwestie daarmee dus afgedaan, al was men het achter de schermen nog niet helemaal vergeten. Naar verluidt zouden topmannen van Mercedes en Ferrari er met elkaar over in gesprek zijn gegaan, al kwam daar uiteindelijk niets uit voort. Zodoende was de kwestie toch nog afgedaan.
Het leek het einde te zijn van de motorensoap, maar niets was minder waar. Nieuwe informatie volgde namelijk begin 2021, al gebeurde dat op een wel heel opmerkelijke manier. FIA-steward Mika Salo gaf namelijk details prijs tijdens een stream op zijn Twitch-kanaal, maar dat was dus niet de bedoeling. De uitspraken over Ferrari-klantenteam Alfa Romeo waren echter duidelijk: "Het team had last van de misdragingen van Ferrari in 2019."
Niet veel later nam Salo zijn uitspraken echter terug. "Mijn uitlatingen zijn op de verkeerde manier geïnterpreteerd. Ik wil benadrukken dat ik inhoudelijk niets weet over wat is afgesproken tussen de FIA en Ferrari. We spraken alleen over dingen die al waren uitgemeten in de media. Het was eigenlijk niet meer dan een stomme grap in een informeel gesprek tussen twee vrienden."
Daarmee was echter het laatste woord wel gezegd over het mysterie. Nu, zes jaar later, is nog altijd onduidelijk hoe de vork precies in de steel stak. Wel lijkt Ferrari de prijs te hebben betaald voor het akkefietje. De Italiaanse renstal kende twee dramatische seizoenen en zijn een eventueel motorvoordeel kwijt. Of er sprake was van valsspelen, blijft tot op de dag van vandaag de vraag. Maar Ferrari zal er ongetwijfeld alles aan doen het gesprek niet nogmaals aan te wakkeren.
Download met één druk op de knop de F1-kalender voor 2026 naar de agenda van jouw telefoon of laptop en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen!
Download F1-kalenderMeest gelezen









Praat mee!