De GP van Las Vegas staat voor de deur. Op het stratencircuit was er de laatste dagen weinig grip te vinden, al werd het tijdens de sessies wel steeds een beetje beter. Toch is er nog veel onzekerheid over de banden. Een eenstopper moet mogelijk zijn, maar dan is het wel zaak om te voorkomen dat de banden gaan grainen. Als die vorm van slijtage namelijk is ingezet, is er op deze koude baan bijna geen weg meer terug en raakt een coureur van de regen in de drup.
Dat beaamt ook Mario Isola, bandenbaas van Pirelli. Hij ziet dat twee banden de hoofdrol gaan spelen tijdens de race op het 6.2 kilometer lange circuit, waar er 50 ronden gereden zullen worden. Of het een eenstopper of tweestopper wordt, dat kan echter per coureur verschillen.
"Het is duidelijk dat de harde en de medium banden het meest geschikt zijn voor de race", begint de Italiaan zijn verhaal. "Er zijn verschillende strategische opties die op tafel liggen voor de GP van Las Vegas. "Afhankelijk van de sets banden die de teams na de kwalificatie in zullen leveren en afhankelijk van de mate van graining. Tijdens de kwalificatie was die impact aanzienlijk, omdat er weinig grip was."
"Als dat fenomeen tijdens de race een kleinere rol speelt, omdat er meer rubber op de baan komt te liggen, zou een eenstopper het snelste moeten zijn. Anders kan een tweestopper ook nog steeds competitief zijn. Daarin zal de keuze welke banden in te leveren na de kwalificatie een grote rol spelen. Misschien zorgt het er zelfs voor dat we zachte banden in het slot van de race gaan zien.
Check hieronder de vier mogelijke pitstopstrategieën volgens Pirelli, met een tweestopper medium-hard-hard als beste optie, gevolgd door een eenstopper medium-hard.
Interlude: Wat is graining eigenlijk?
Vaak hoor je Formule 1-coureurs tijdens of na een wedstrijd klagen over graining aan hun banden. Graining dankt zijn naam aan het Engelse woord 'grain', wat 'korrel' betekent. Wanneer een coureur last heeft van graining, dan komen er kleine stukjes rubber, korrels dus, van hun banden af, die zichzelf vervolgens meteen weer vasthechten aan een ander deel van de band.
Daardoor ontstaat een onregelmatig, hobbelig oppervlak op het rubber, dat ervoor kan zorgen dat remmen en bochten maken lastiger wordt voor de coureurs, omdat de grip en tractie van de band minder goed wordt.
Hoe ontstaat graining dan? De Pirelli-banden hebben een bijzondere werking. Het optimale werkvenster, waarin de banden het beste tot hun recht komen, is relatief klein. Mochten banden te koud zijn, dan leveren ze te weinig grip en kan graining ontstaan. De voorbanden zijn het lastigste op te warmen, dus daar komt graining het vaakst op voor.
Als de banden nog niet warm genoeg zijn, dan glijden de coureurs namelijk als het ware door de bochten. Door al dat glijden komen kleine korrels rubber los en blijven ze dus op andere plekken aan de band kleven. Het gevolg: een hobbelig oppervlak van de band, waardoor de band minder contact maakt met het asfalt. Daardoor heeft een coureur weer minder grip tot zijn beschikking.
Graining hoeft echter niet per se meteen het einde te betekenen van de band. De korrels slijten meestal weer weg, waardoor de bandoppervlakte weer gladder wordt en de coureur zijn grip weer (deels) terugkrijgt.
Bekijk hieronder een grainende band. Daaronder gaan we weer verder met het deel over de strategie!
Beschikbare banden
Kijkend naar de twee beste strategieën volgens Pirelli, hieronder te zien in het overzicht, dan hebben eigenlijk alle toppers nog meer dan genoeg geschikte banden beschikbaar. Alle Red Bull-, Ferrari- en Mercedes-coureurs beschikken namelijk over twee sets nieuwe harde banden en minstens een set nieuwe medium banden.
Alleen Sergio Perez, Lewis Hamilton en George Russell beschikken van de topteams over nieuwe zachte banden, omdat ze tijdens de kwalificatie een setje hebben uitgespaard. Bij Perez en Hamilton is dat logisch, want zij redden het niet tot Q3, maar bij Russell is het wel opvallend. Betekent dit dat hij gaat aanvallen bij de start op zondag?
Hoe dan ook: zoals wel vaker zullen de banden de doorslag gaan geven. Wie kan voorkomen dat het rubber gaat grainen?
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Las Vegas 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!