Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Grote veranderingen vanaf F1-seizoen 2023: pitstopregels op de schop

Na gevaarlijke incidenten tijdens de GP van Japan heeft de FIA een waslijst aan maatregelen doorgevoerd. Een aantal daarvan zullen vanaf 2023 toegepast worden, waaronder nieuwe regels bij het maken van een pitstop.

Verstappen Japan
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images / Red Bull Content Pool

De FIA heeft in de Verenigde Staten een aantal maatregelen aangekondigd als reactie op de controverse in Japan. Daar ontstond een onveilige situatie nadat er een kraan het asfalt op reed, terwijl de F1-bolides nog op het circuit waren. Er worden per direct al een aantal maatregelen doorgevoerd en daar komen ook veranderde regels bij voor het maken van een pitstop.

Het wordt vanaf 2023 - als de plannen van de FIA doorgaan - namelijk niet meer mogelijk om op elk gewenst moment de pitstraat te verlaten als er een Safety Car op het asfalt rijdt. Hiermee moet voorkomen worden dat een coureur ver verwijderd van de SC op het asfalt verschijnt en een gevaar kan vormen voor bijvoorbeeld stewards, of natuurlijk voor zichzelf.

In Suzuka was het Pierre Gasly die 'out of sync' op het asfalt terecht kwam na een pitstop, waarna hij op hoge snelheid tijd probeerde goed te maken. Met deze hoge snelheid kwam hij onder meer langs een kraan die al op het circuit was, tot grote verbazing en ergernis van Gasly zelf.

De nieuwe pitstopregels zorgen er dus voor dat een coureur wel de pitstraat in kan rijden bij een safety car (bijvoorbeeld vanwege schade), maar er niet zomaar weer uit kan rijden. Slechts op één kort moment per ronde gaat het licht van de pit exit weer op groen: dit zal gebeuren elke keer dat de SC voorbij de pit exit is gereden, zodat de auto in de pitstraat veilig achteraan kan sluiten achter de 'trein'.

Daarnaast wordt er omwille van de veiligheid nog meer veranderd. Zo moeten er vanaf 2023/2024 lichten op alle bergingsvoertuigen aanwezig zijn, zodat ze duidelijk te zien zijn. Dezelfde regenlichten die de F1-bolides hebben zullen hier voor worden gebruikt. Ook wordt de waterafvoer op Suzuka verbeterd.

Alle maatregelen na de Grand Prix van Japan lees je hier.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game

30 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Exclusief Verstappen pareert Leclerc: 'Hij verloor de F1-wereldtitel al eerder'