Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Heeft de 'leegloop' bij Mercedes gezorgd voor de matige prestaties in de F1?

Het Mercedes Formule 1-team is sinds 2022 niet meer zo dominant als het in de jaren daarvoor was. Heeft dit te maken met het vertrek van een aantal sleutelfiguren?

In 2021 en in 2022 veranderde er veel binnen het Formule 1-team van Mercedes. Terwijl de nieuwe reglementen ingingen in de koningsklasse van de autosport, nam het topteam afscheid van een aantal grote namen. Na acht constructeurskampioenschappen en zeven titels voor de coureurs zochten meerdere kopstukken een nieuwe uitdaging bij een ander team of ergens anders binnen Mercedes AMG Group. RacingNews365 bekijkt welke belangrijke personen verdwenen van het Mercedes F1-toneel.

James Allison

In april 2021 ruilde James Allison zijn functie als technisch directeur in voor een rol met meer taken dan alleen de Formule 1. De Chief Technical Officer van Mercedes AMG Group werd vervangen door Mike Elliott en Allison zelf werd een stuk minder betrokken bij de F1. Allison houdt zich met zijn nieuwe functie minder bezig met de koningsklasse van de autosport en meer met andere zaken binnen de Mercedes-sportklassen, zoals de technische leiding over het Ineos zeilteam. Mercedes rijdt met een F1-concept waar Allison achter zit, maar de engineer is zelf vrijwel niet meer betrokken bij het (door)ontwikkelen van de bolide. Mike Elliott, de nieuwe technisch directeur van Mercedes, gaf toe dat het team een 'fout' heeft gemaakt met het ontwikkelen van de nieuwe bolide en merkt nu dat andere teams, zelfs met Mercedes-motoren, een forse stap voorwaarts hebben gemaakt. Het beste voorbeeld hierbij is Aston Martin met een podiumplek in Bahrein.

Aldo Costa

Een van de grote namen achter het succes van Mercedes in het hybride tijdperk, Aldo Costa, stopte in 2019 als Engineering Director, waarna hij bij het Italiaanse Dallara aan de slag ging. Mercedes-teambaas Toto Wolff omschreef hem als 'een van de steunpilaren van het team' toen het vertrek werd aangekondigd. Het vertrek van Costa was nog voordat er gewerkt werd aan het nieuwe pakket F1-reglementen, maar de Duitse renstal verloor een zeer grote naam binnen de F1: Costa was een van de grote namen achter het succes van Michael Schumacher bij Ferrari. Het Mercedes-kopstuk werd vervangen door John Owen, die momenteel de technische groep van het F1-team leidt en rapporteert aan Mike Elliott. Owen werkt sinds 2007 bij het team, toen het nog Honda was, en werkte daarvoor bij Sauber.

Andy Cowell

De betrouwbaarheid van de Mercedes-motoren is in de afgelopen jaren op zijn zachtst gezegd indrukwekkend. Afgelopen Formule 1-seizoen had het team bijna een 100% finishscore: alleen de uitvalbeurt van Lewis Hamilton in België gooide hiervoor roet in het eten. Een incident met Fernando Alonso bij de start zorgde toentertijd voor motorproblemen. Een van de sleutelfiguren achter het motorsucces van Mercedes was Andy Cowell, die het team in juni 20202 verliet en werd opgevolgd door Hywel Thomas. Hoewel de motoren van Mercedes ontzettend betrouwbaar zijn, lijkt het erop dat Ferrari en Honda een inhaalslag hebben geslagen. qua prestaties. De overstap op E10-brandstof heeft invloed gehad op de 'nieuwe' motoren met beperkte wijzigingen, waarbij Mercedes en haar klantenteams het net iets zwaarder lijken te hebben met de motor van het Duitse automerk.

James Vowles

Het vertrek van hoofdstrateeg James Vowles was in de afgelopen maanden het grootste verlies van Mercedes. De Britse F1-prominent stapte over naar klantenteam Williams en is daar nu de teambaas. Vowles was bij zijn voormalige werkgever verantwoordelijk voor de strategie in de races, maar speelde ook een belangrijke rol in het spotten van jonge talenten. Daarnaast hield Vowles zich bezig met andere strategische keuzes binnen het team. Ook was hij een van de 'Brackley Boys' die al bij het team zat sinds 2001, toen het team in de loop der jaren van BAR, Honda en Brawn uiteindelijk werd omgedoopt tot Mercedes. Wolff benadrukte dat het vertrek van Vowles niet zorgde voor 'grote zwakte', maar de ervaring van de voormalige Mercedes-prominent was ongetwijfeld welkom geweest in de turbulente tijd bij Mercedes.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"