vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Esteban Ocon

Het gevecht om de laatste Formule 1-stoeltjes voor 2019

Met nog twee races te gaan in 2018 zijn er nog drie Formule 1-stoeltjes te vergeven voor 2019. Bij drie verschillende teams staat nog een vacature open, te weten Williams, Force India en Toro Rosso.

De heren (Formule 1-)coureurs die nog zonder stoeltje te zitten voor 2019 hoeven hun cv's niet naar Force India te sturen. Daar lijkt de toekomst van Lance Stroll zonder enig sollicitatiegesprek in beton te zijn gegoten, nadat zijn vader het armlastige Force India eerder dit jaar overnam. De grootste vraag aldaar lijkt dan ook vooral te zijn wanneer die deal nu eindelijk wereldkundig wordt gemaakt en hoe het team in 2019 gaat heten.

Kind van de rekening aldaar is Esteban Ocon, die in tegenstelling tot zijn huidige teamgenoot Sergio Pérez het veld moet ruimen. De Fransman kan enkel hopen op onderdak bij Williams, maar Ocon wil zich niet voor langer dan een jaar aan het team committeren. In 2020 zou hem namelijk een interessante kans wachten. Wellicht dat Ocon wegkomt met een dergelijke eis, aangezien ze daar George Russell al voor de lange termijn hebben aangenomen.

Ocon zou bij Williams in het debuutjaar van Russell kunnen fungeren als een soort mentor voor zijn Mercedes-stalgenoot, al loopt Ocon met twee volledige jaren ook niet over van de ervaring. Die andere kandidaat, Robert Kubica, doet dat natuurlijk wel, maar die ervaring is zeer gedateerd. Een comeback van Kubica zou zich na zijn rally-horrorcrash in 2011 echter laten lezen als een jongensboek en wellicht dat Williams gevoelig is voor dat soort sentiment.

Tekst gaat verder onder de foto.

Mocht Sergey Sirotkin 'gewoon' aan mogen blijven voor een tweede jaar bij Williams, dan speelt sentiment daarin geen enkele rol. De Russische knaken daarentegen wel, maar naar verluidt zijn de sponsoren van de Rus niet heel stipt als het gaat om het op tijd overmaken van de juiste bedragen naar de Britse bankrekening van Williams.

Voor het derde vacante stoeltje dienen de sollicitatiebrieven naar het Italiaanse Faenza gestuurd te worden. De Brits-Thaise Formule 2-coureur Alexander Albon heeft daar al enkele postzegels aan opgemaakt en zou de belangrijkste kandidaat zijn om de teamgenoot te worden van herintreder Daniil Kvyat. Daarvoor moet hij nog wel even uit zijn functie als Nissan Formule E-coureur worden ontheven. Bovendien beschikt Albon nu nog niet over genoeg licentiepunten om zijn F1-debuut te maken, maar als hij zich weet te handhaven in de top drie van het Formule 2-kampioenschap lost dat probleem zich vanzelf op.

Brendon Hartley mag ook nog een sprankje hoop houden op een langer verblijf bij Toro Rosso. Zelf vindt hij dat hij momenteel de sterren van de hemel rijdt, omdat hij Pierre Gasly regelmatig weet te verslaan, maar naar verluidt is de teamleiding nog bij lange na niet overtuigd van het kunnen van de Nieuw-Zeelander. Met nog twee races te gaan komen er bovendien nog heel weinig kansen voor hem om te schitteren.