De heren (Formule 1-)coureurs die nog zonder stoeltje te zitten voor 2019 hoeven hun cv's niet naar Force India te sturen. Daar lijkt de toekomst van Lance Stroll zonder enig sollicitatiegesprek in beton te zijn gegoten, nadat zijn vader het armlastige Force India eerder dit jaar overnam. De grootste vraag aldaar lijkt dan ook vooral te zijn wanneer die deal nu eindelijk wereldkundig wordt gemaakt en hoe het team in 2019 gaat heten. Kind van de rekening aldaar is Esteban Ocon, die in tegenstelling tot zijn huidige teamgenoot Sergio Pérez het veld moet ruimen. De Fransman kan enkel hopen op onderdak bij Williams, maar Ocon wil zich niet voor langer dan een jaar aan het team committeren. In 2020 zou hem namelijk een interessante kans wachten. Wellicht dat Ocon wegkomt met een dergelijke eis, aangezien ze daar George Russell al voor de lange termijn hebben aangenomen. Ocon zou bij Williams in het debuutjaar van Russell kunnen fungeren als een soort mentor voor zijn Mercedes-stalgenoot, al loopt Ocon met twee volledige jaren ook niet over van de ervaring. Die andere kandidaat, Robert Kubica, doet dat natuurlijk wel, maar die ervaring is zeer gedateerd. Een comeback van Kubica zou zich na zijn rally-horrorcrash in 2011 echter laten lezen als een jongensboek en wellicht dat Williams gevoelig is voor dat soort sentiment. Tekst gaat verder onder de foto.
Mocht Sergey Sirotkin 'gewoon' aan mogen blijven voor een tweede jaar bij Williams, dan speelt sentiment daarin geen enkele rol. De Russische knaken daarentegen wel, maar naar verluidt zijn de sponsoren van de Rus niet heel stipt als het gaat om het op tijd overmaken van de juiste bedragen naar de Britse bankrekening van Williams. Voor het derde vacante stoeltje dienen de sollicitatiebrieven naar het Italiaanse Faenza gestuurd te worden. De Brits-Thaise Formule 2-coureur Alexander Albon heeft daar al enkele postzegels aan opgemaakt en zou de belangrijkste kandidaat zijn om de teamgenoot te worden van herintreder Daniil Kvyat. Daarvoor moet hij nog wel even uit zijn functie als Nissan Formule E-coureur worden ontheven. Bovendien beschikt Albon nu nog niet over genoeg licentiepunten om zijn F1-debuut te maken, maar als hij zich weet te handhaven in de top drie van het Formule 2-kampioenschap lost dat probleem zich vanzelf op. Brendon Hartley mag ook nog een sprankje hoop houden op een langer verblijf bij Toro Rosso. Zelf vindt hij dat hij momenteel de sterren van de hemel rijdt, omdat hij Pierre Gasly regelmatig weet te verslaan, maar naar verluidt is de teamleiding nog bij lange na niet overtuigd van het kunnen van de Nieuw-Zeelander. Met nog twee races te gaan komen er bovendien nog heel weinig kansen voor hem om te schitteren.
Meest gelezen