Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Het grote ongelijk van Red Bull-adviseur Helmut Marko

Red Bull-adviseur Helmut Marko staat bekend om zijn rooskleurige voorspellingen die hij in aanloop naar elk seizoen doet. Ook voorafgaand aan het vorige seizoen was het weer raak. We doken in het archief om te zien welke uitspraken hij deed en of deze voorspellingen enigszins uitkwamen.

Zoals altijd blies Helmut Marko ook in de aanloop naar het 2020-seizoen hoog van de toren. In 2020 zou Max Verstappen het Mercedes vanaf dag één wel eens eventjes heel lastig gaan maken. Helaas bleken niet alle voorspellingen van de Oostenrijker uit te komen. Een overzicht.

"Met dit pakket kunnen we om de wereldtitel strijden"

Direct na de presentatie van de Red Bull RB16 was Helmut Marko in februari van het vorige jaar dolenthousiast. De destijds splinternieuwe wagen verraste een boel personen en direct werd duidelijk dat Red Bull flink had uitgepakt. Marko was er dan ook heilig van overtuigd dat 2020 het jaar zou gaan worden waarin Red Bull eindelijk het vuur aan de schenen van Mercedes kon gaan leggen. "Onze voorbereiding op het seizoen was de beste sinds een hele lange tijd, en mogelijk zelfs de beste ooit. De nieuwe motor heeft al meer dan 5000 kilometer probleemloos gedraaid op de testbank. Met dit pakket kan Red Bull om de wereldtitel strijden!", jubelde hij destijds.

"We zijn een stap dichter bij het doel om van Max de jongste F1-wereldkampioen ooit te maken"

Enkele dagen na de presentatie van de nieuwe bolide deed Helmut Marko er nog een schep bovenop. "De nieuwe RB16 doet wat we van haar hadden verwacht en waar we op hadden gehoopt. We starten het seizoen dan ook met een goed gevoel en we zijn een stap dichter gekomen bij ons doel: Max Verstappen de jongste wereldkampioen maken in de geschiedenis van de Formule 1." "Wat zeker is, is dat we veel beter voorbereid zijn dan de we de afgelopen seizoenen zijn geweest. Ik denk dat we al in Melbourne met Mercedes voor de overwinning kunnen strijden", aldus Marko destijds. Uiteindelijk werd de race in Australië afgelast en begon het seizoen pas in juli met een aantal Europese races. Artikel gaat verder onder de afbeelding .

"We hebben geleerd van onze fouten"

Maar dat de seizoensstart met een aantal maanden werd uitgesteld, werkte volgens Marko louter in het voordeel van het team van Max Verstappen. Vaak begon Red Bull in maart namelijk ondermaats aan het seizoen, maar nu het Formule 1-circus pas in juli van start ging, zou zo'n tegenvallende start worden voorkomen. Volgens Marko kon Red Bull daarom vanaf dag één strijden met Mercedes. "We hebben daar lang naar toe gewerkt en we hebben in het verleden diverse tegenslagen gehad. Nu hebben we met Honda ene solide motorpartner en daarnaast hebben we veel geleerd van onze fouten. Vaak waren we pas midden in het seizoen erg sterk, maar nu start het seizoen midden in het jaar. Onze voorbereiding was ook weer beter dan voorheen. We willen vanaf de eerste race aanvallen." Al snel na de seizoensstart in juli bleek echter dat er niet echt geleerd was van de fouten. Weliswaar was er een stap vooruit gezet en was Red Bull met afstand het tweede team van het veld, de strijd met Mercedes was al vanaf dag één een ongelijke en pas na acht races waren de problemen bij Red Bull verholpen. De balans van de auto was namelijk niet in orde, omdat de data van de windtunnel niet goed overeenkwam met de data op de baan. "De auto is hier totaal niet competitief", constateerde de Oostenrijker na de kwalificatie voor de GP van Hongarije, het derde raceweekend van het 2020-seizoen. "Dat moet betekenen dat er een groot probleem is", zo oordeelde Marko, die compleet verrast was door het verloop van het weekend. "Het moet met het chassis te maken hebben. Ergens is er een onderdeel dat niet stabiel genoeg is, vervormt, of juist de luchtstroom hindert."

"Wereldtitel Verstappen nog steeds realistisch"

Toen Max Verstappen plots de 70th Anniversary Grand Prix op zijn naam schreef, was het geloof bij Helmut Marko na de tweede triple header van het seizoen opeens weer terug. Ook al was de achterstand op Lewis Hamilton al groot en leek de winst slechts een incident vanwege bandenproblemen voor Mercedes, de Oostenrijker had redenen genoeg om nog steeds in de titel te geloven. "Ten eerste is het realistisch, omdat we in Spanje ondermaats hebben gepresteerd. Op vrijdag waren we daar heel goed en zaten we in de longruns op het niveau van Mercedes. In de race moesten we echter minder snel rijden, omdat de achterbanden, ongeacht het type band, oververhitten. Zowel Max als Alex had daar last van." "Bovendien wordt binnenkort het verbod op de party modus van de motor van kracht. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de kwalificatie, maar ook voor de in- en outlaps voor en na pitstops én voor het inhalen", zo concludeerde Marko, die verwachtte dat het gat tussen Mercedes en Red Bull daarom snel kleiner zal worden. Maar uiteindelijk was het toch vergeefse hoop. Mercedes bleek te sterk en pas aan de staart van het seizoen kwam Red Bull binnen schootsafstand, maar of dat kwam door de sterke inhaalrace van Red Bull, of door het gebrek aan ontwikkeling bij Mercedes, dat moet in 2021 blijken. De eerste voorspellingen zijn door Marko in ieder geval al gedaan. In 2021 strijdt Red Bull volgens hem om de wereldtitel.

Viaplay
x
24 uur Le Mans Indrukwekkende De Vries teleurgesteld ondanks P2: "Dit doet pijn"