De taak leek niet al te lastig voor McLaren. Het team moest 9 punten meer scoren dan Ferrari en mocht respectievelijk 11 en 32 punten toegeven op Mercedes en Red Bull. Na de vrije trainingen op vrijdag werd duidelijk dat het team er 'gewoon' prima bijzat, maar op zaterdag en zondag ging het helemaal mis voor zowel Oscar Piastri als Lando Norris.
Piastri boorde zijn MCL39 in de muur tijdens Q3 en kwam daardoor niet verder dan P9. Norris hield zijn auto wél op de baan, maar moest het doen met een teleurstellende P7. De race bracht geen soelaas. Na een mislukte start boorde Piastri zijn McLaren-bolide in de eerste ronde opnieuw in de muur. Norris had met het oog op de titelstrijd maximaal kunnen profiteren, maar bleef hangen op de zevende plaats, nog achter Liam Lawson en Yuki Tsunoda.
McLaren is nog altijd hard op weg naar de constructeurstitel en deze zal er in Singapore waarschijnlijk wél komen. Toch sloeg het hele team een enorme flater tijdens de GP van Azerbeidzjan en liepen zowel Piastri als Norris een deuk in hun vertrouwen op.
'Nog iets te leren'
Mike Hezemans heeft met verbazing naar het gestuntel van McLaren zitten kijken. In de RacingNews365-podcast heeft hij een uitgesproken mening over de (wan)prestatie van het team: "Het behalen van de constructeurstitel had normaal gesproken makkelijk moeten kunnen. Maar ze hebben het zó laten liggen dit weekend. Dat is echt mega, mega, megaslecht gewoon."
Vooral Piastri maakte een onrustige indruk op Hezemans: "Ik weet niet wat hij dacht, maar hij was er in ieder geval het hele weekend niet bij. Ook al niet tijdens de kwalificatie, toen hing hij hem ook al in de muur. Iedereen roept dat Piastri zo cool is en dat hij dezelfde mentaliteit als Max Verstappen heeft. Ik weet het niet hoor, volgens mij heeft hij nog iets te leren. Iedereen vond hem zoveel beter dan Norris. Die had trouwens ook een dramatisch weekend."
Hezemans zag in de straten van Baku ook een structureel probleem bij McLaren naar boven komen: "Die McLaren is echt een fantastische auto wanneer die in de vrije lucht rijdt. Dat zag je ook bij Norris op de momenten dat hij niet vlak achter iemand zat. Maar die McLaren is echt een slechte auto als die in de vuile lucht rijdt, in die hele stroom van anderen. In die vuile lucht gaat die gewoon niet vooruit."
McLaren staat momenteel nog altijd 333 punten voor op Mercedes en 337 punten voor op Ferrari. Om constructeurskampioen te worden in Singapore, moet het na de race nog een voorsprong van minimaal 303 punten hebben. Het team uit Woking mag dus 30 punten verliezen op Mercedes en 34 op Ferrari. Red Bull Racing kan na de GP in Azerbeidzjan officieel al geen kampioen meer worden, al heeft Max Verstappen nog een kleine kans op de wereldtitel bij de coureurs.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!