Na de Grand Prix van Nederland op Circuit Zandvoort leek de coureurstitel bij McLaren te gaan belanden. Oscar Piastri had een flinke voorsprong op Lando Norris, terwijl Max Verstappen als eerste outsider slechts een kleine kans had. De Red Bull-coureur stond echter al 104 punten achter.
Maar van de laatste negen races van het seizoen won Verstappen er maar liefst zes, en hij stond tijdens de andere drie races ook nog op het podium. Daardoor liep hij gestaag in op de beide McLaren-coureurs. Het team uit Woking liet bovendien op strategisch gebied meerdere steken vallen, en de dubbele diskwalificatie in Las Vegas hielp een handje mee.
Tijdens de beslissende slotrace in Abu Dhabi had Norris een voorsprong van twaalf punten op Verstappen, die inmiddels Piastri had ingehaald. De 28-jarige Nederlander won de race op het Yas Marina Circuit, maar Norris’ derde plaats was net genoeg om zijn eerste wereldtitel veilig te stellen.
Zonder safety car, maar met lekke band
Aan verschillende deskundigen wordt nu op de officiële website van de Formule 1 gevraagd wat de beste individuele prestatie van 2025 was. Voormalig IndyCar-coureur James Hinchcliffe komt dan bij een prestatie van Verstappen uit.
"Dat is altijd een moeilijke vraag met een kalender van 24 races en twintig van de beste coureurs ter wereld op het circuit. Maar de race van Verstappen, vanuit de pitstraat naar het podium in Brazilië, was absoluut subliem. Zijn overwinning in 2024 op hetzelfde circuit was indrukwekkend, maar het lijdt geen twijfel dat de safety car daarbij heeft geholpen", zegt Hinchcliffe tegenover F1.com.
"Dit jaar had hij niet alleen geen safety car om hem te helpen, maar kreeg hij ook te maken met een lekke band, waardoor hij al vroeg in de race werd gehinderd. Zonder dat, had hij alle kans gehad om die race vanuit de pits te winnen."
Ook interessant:
Zo vlak voor Kerstmis duiken de mannen van de Formule 1-podcast van RacingNews365 nog één keer de virtuele podcaststudio in. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk beantwoorden jullie vragen na het F1-seizoen 2025!
Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!