Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Hoe bandenfluisteraar Verstappen de verbaasde Wolff tot wanhoop drijft

Als enige coureur wist Max Verstappen dit jaar de geheime bandencode te kraken, zo merkte Toto Wolff op. Hoe flikt hij dat toch? In de RN365 Formule 1-podcast wordt haarfijn uitgelegd waarom Verstappen die kunst zo goed beheerst en met recht een bandenfluisteraar mag worden genoemd.

Verstappen Abu Dhabi
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het was het perfecte Formule 1-seizoen. Max Verstappen won 19 van de 22 races en haalde zo op bijzonder dominante wijze zijn derde wereldtitel binnen. De Nederlander wist ook het verschil te maken als het om de banden ging. De Red Bull was lief voor de Pirelli's en Verstappen wist ze zo te behandelen dat ze lang mee gingen, terwijl de overige coureurs ze soms juist over de klif joegen. Mercedes-teambaas Toto Wolff stelde recentelijk zelfs dat Verstappen de enige was die de Pirelli-banden begreep.

"Perez is echt niet een hele seconde langzamer dan Max. Dus waar ligt het dan aan?", vroeg Wolff zich hardop af. "Ik denk dat het puur te maken heeft met bandengrip. Als je het voor elkaar krijgt de banden in de sweet spot te krijgen, heb je vanaf het begin van het weekend een stabiele factor en kan je er het maximale uithalen. Maar als je niet in die sweet spot zit, dan is het lastig om te presteren en val je in een gat. Ik heb er geen verklaring voor, maar de enige die dit jaar begrijpt hoe je met deze banden moet rijden, is Max."

Tom Coronel legt in de RN365 Formule 1-podcast uit waarom Verstappen een bandenfluisteraar is. "Dat heeft met een rijstijl en de settings te maken waar Max heel goed mee om kan gaan. Hij kan goed het gevoel van de banden hebben als rijder, zonder ze op de flikker te geven. Dus je haalt wel de snelheid eruit zonder ze pijn te doen. Dat is de goede term. Je houdt leven in de band. Wat mij heel erg opvalt, is dat Max zich heel concentreert op de exit van een bocht, dus puur de bocht uit accelereren. Kijk maar: Max is nooit met de auto aan het vechten. Het ziet er allemaal smooth uit."

"Dat is net het verfijnde gevoel van Max"

Maar hoe komt het dan dat het er bij Verstappen, in tegenstelling tot veel andere coureurs, zo makkelijk uitziet? "Dat heeft met een paar dingen te maken. Natuurlijk, het voetje. Ook heeft het met de settings te maken, hoe je daar mee speelt en in hoeverre je de band pijn doet in de beginfase. Je moet als coureur kunnen voelen wanneer je op de grens zit van: 'nu geef ik hem wat stress, maar niet dat hij aan het einde van de stint geen grip meer geeft'. En dat is gewoon wat Max heel goed aanvoelt door hem net geen pijn te doen. Daardoor houdt hij ze langer in leven en is hij een soort bandenfluisteraar."

"Als ik een stint op banden rijd, zou ik er tien rondjes op kunnen rijden en Max twintig", stelt de 51-jarige Coronel. "In die laatste tien ronden rijdt hij dezelfde rondetijden als daarvoor. En dat is ook de set-up die hij met Gianpiero Lambiase (zijn race-engineer red.) zo gebouwd heeft. Je ziet het ook. Max houdt de andere coureurs op anderhalve seconde in de beginfase, zodat ze net geen DRS hebben, en na tien rondjes gaat hij het tempo een beetje opvoeren. Dan zie je ook dat hij een gaatje creëert. En dan heeft hij zoiets van: 'over vijf rondjes kom ik toch binnen, dus nu kan ik hem aan gort trappen'. En dan heeft hij nog steeds leven er in! Dat is net het verfijnde gevoel dat hij heeft."

Coronel haakt afsluitend in op de stelling van Ruud Dimmers, die in de podcast zegt dat Verstappen er wel de auto voor moet hebben. "Absoluut, maar Sergio Perez lukt het niet. Dat vind ik wel het vreemde, dat Perez ziet wat Max doet, want hij kan alles analyseren. Maar Checo krijgt de laatste tien rondjes er niet uit. Daarom zeg ik: dat is het allerlaatste, het fluwelen voetje, waardoor je net even wat mooier met de band om kan gaan."

Beluister hieronder de volledige podcast!

Ook interessant:

Max Verstappen domineerde het Formule 1-seizoen, maar wat maakte hem nou zo goed? Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers buigen zich erover in een nieuwe aflevering van de RN365 Formule 1-podcast!

Mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen! Zet met een druk op de knop de F1-kalender in jouw telefoon.

Download nu de F1-kalender
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

7 reacties

Viaplay
Pos. Coureur Punten
Pos. Team Punten
Volledige stand
x
Vasseur Ferrari van een andere planeet tijdens de testdagen