Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug

F1-stand

  • 1 VER 185
  • 2 HAM 177
  • 3 NOR 113
VT1 vr 30 jul
VT2 vr 30 jul
VT3 za 31 jul
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali vr 10 sep
Sprint za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
tur
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
hun Hongarije
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Valtteri Bottas

Hoe Bottas indirect door Red Bull blunderde in de pitstraat

Nu Red Bull en Mercedes zeer dicht op elkaar zitten, telt elke milleseconde extra zwaar mee. In de jacht op belangrijke, maar minimale winst, ging Valtteri Bottas echter in de fout in de pitstraat en kreeg hij uiteindelijk een straf.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

De verhitte strijd tussen Mercedes en Red Bull neemt zo nu en dan bijzondere vormen aan. Op de baan lijkt alles nog netjes te gaan, maar naast de baan gooien de teams met flink wat modder. Denk maar aan de flexibele vleugels of de meest recente ontwikkeling omtrent de nieuwe pitstopregels.

Op alle vlakken proberen de teams elkaar af te remmen, of juist zelf weer belangrijke milliseconden te winnen. Afgelopen weekend zagen we hoe Red Bull niet voor het eerst in de pitstraat tijd won op Mercedes. Niet eens zozeer tijdens de pitstops zelfs, want die gingen ongeveer even snel. Bij het wegrijden uit de pitstraat verloor Hamilton, maar ook Bottas afgelopen week echter tijd. In het geval van Lewis betekende dat dat bijdroeg aan het verliezen van de leiding aan Verstappen, terwijl het voor de Fin betekende dat hij Verstappen net niet wist te undercutten.

En dus ging Mercedes, zoals het ook hoort, op zoek naar een manier om tijd te winnen in de pitstraat. De nieuwe pitstopregels kwamen misschien deels uit de koker van Mercedes, maar dat is niet waar we het nu over hebben. Bottas had na zijn spin in Oostenrijk in de pitstraat namelijk een bijzonder verweer toen hij zich bij de stewards moest melden.

"Ja, ik spinde. We probeerden wat anders bij het wegrijden uit de pitbox. Er waren wat variabelen die anders waren dan normaal qua wheelspin, dus daarom spinde ik", zei hij na afloop tegen de media. "Ik zou verrast zijn als ik een straf krijg. Het is een normale fout, het kan gebeuren."

Toch kwam die straf er. Hij kreeg drie plaatsen gridstraf en gooide zo zijn eigen glazen in voor de Grand Prix van Stiermarken. In hun oordeel vertellen de stewards wat de uitleg was van Bottas. "Toen Bottas wegreed na zijn pitstop, verloor hij de controle over zijn wagen toen hij in de fastlane kwam. Hij kreeg te maken met overstuur, spinde en kwam tot stilstand in de fastlane naast de pitbox van McLaren."

"Tijdens zijn verweer vertelde Bottas dat hij in het verleden tijd had verloren in de pitstraat op het moment dat hij wegreed uit zijn pitbox. Hij probeerde daarom iets nieuws tijdens de training in Stiermarken; hij vertrok terwijl hij in zijn tweede versnelling reed. Als resultaat kreeg hij te maken met veel meer wheelspin dan verwacht en dat had hij niet aan zien komen. Hij wist daarom zijn auto niet onder controle te houden in de fastlane."

"Dit moet beoordeeld worden als gevaarlijk rijgedrag, zeker aangezien er ander personeel rondliep in de pitstraat", zo sluiten de stewards, die hem drie plaatsen gridstaf en twee strafpunten op zijn licentie gaven, af.

De druk bij Mercedes is dus hoog, en bij Bottas wellicht nog iets hoger. Op deze manier zal het steeds lastiger en lastiger worden om zijn zitje te behouden. Nu Mercedes eindelijk tegenstand krijgt van een ander team, lijkt de Fin door het ijs te zakken.

In de Formule 1 wordt er vaak gesproken over het ERS-systeem, maar hoe werkt dit systeem nu eigenlijk? En wat betekent ERS precies? RacingNews365 legt je in onderstaande video alles uit wat betreft het hybridesysteem en hoe het systeem een belangrijke rol speelt in de hedendaagse Formule 1.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Stiermarken 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Stiermarken, direct vanaf de Red Bull Ring.

30 reacties

    x
    Achtergrond Van 'gerechtigheid' voor Red Bull tot een straf voor Verstappen, alles is na vandaag mogelijk