Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Bottas indirect door Red Bull blunderde in de pitstraat

Nu Red Bull en Mercedes zeer dicht op elkaar zitten, telt elke milleseconde extra zwaar mee. In de jacht op belangrijke, maar minimale winst, ging Valtteri Bottas echter in de fout in de pitstraat en kreeg hij uiteindelijk een straf.

De verhitte strijd tussen Mercedes en Red Bull neemt zo nu en dan bijzondere vormen aan. Op de baan lijkt alles nog netjes te gaan, maar naast de baan gooien de teams met flink wat modder. Denk maar aan de flexibele vleugels of de meest recente ontwikkeling omtrent de nieuwe pitstopregels. Op alle vlakken proberen de teams elkaar af te remmen, of juist zelf weer belangrijke milliseconden te winnen. Afgelopen weekend zagen we hoe Red Bull niet voor het eerst in de pitstraat tijd won op Mercedes. Niet eens zozeer tijdens de pitstops zelfs, want die gingen ongeveer even snel. Bij het wegrijden uit de pitstraat verloor Hamilton, maar ook Bottas afgelopen week echter tijd. In het geval van Lewis betekende dat dat bijdroeg aan het verliezen van de leiding aan Verstappen, terwijl het voor de Fin betekende dat hij Verstappen net niet wist te undercutten. En dus ging Mercedes, zoals het ook hoort, op zoek naar een manier om tijd te winnen in de pitstraat. De nieuwe pitstopregels kwamen misschien deels uit de koker van Mercedes , maar dat is niet waar we het nu over hebben. Bottas had na zijn spin in Oostenrijk in de pitstraat namelijk een bijzonder verweer toen hij zich bij de stewards moest melden. "Ja, ik spinde. We probeerden wat anders bij het wegrijden uit de pitbox. Er waren wat variabelen die anders waren dan normaal qua wheelspin, dus daarom spinde ik", zei hij na afloop tegen de media. "Ik zou verrast zijn als ik een straf krijg. Het is een normale fout, het kan gebeuren." Toch kwam die straf er. Hij kreeg drie plaatsen gridstraf en gooide zo zijn eigen glazen in voor de Grand Prix van Stiermarken. In hun oordeel vertellen de stewards wat de uitleg was van Bottas. "Toen Bottas wegreed na zijn pitstop, verloor hij de controle over zijn wagen toen hij in de fastlane kwam. Hij kreeg te maken met overstuur, spinde en kwam tot stilstand in de fastlane naast de pitbox van McLaren." "Tijdens zijn verweer vertelde Bottas dat hij in het verleden tijd had verloren in de pitstraat op het moment dat hij wegreed uit zijn pitbox. Hij probeerde daarom iets nieuws tijdens de training in Stiermarken; hij vertrok terwijl hij in zijn tweede versnelling reed. Als resultaat kreeg hij te maken met veel meer wheelspin dan verwacht en dat had hij niet aan zien komen. Hij wist daarom zijn auto niet onder controle te houden in de fastlane." "Dit moet beoordeeld worden als gevaarlijk rijgedrag, zeker aangezien er ander personeel rondliep in de pitstraat", zo sluiten de stewards, die hem drie plaatsen gridstaf en twee strafpunten op zijn licentie gaven, af. De druk bij Mercedes is dus hoog, en bij Bottas wellicht nog iets hoger. Op deze manier zal het steeds lastiger en lastiger worden om zijn zitje te behouden. Nu Mercedes eindelijk tegenstand krijgt van een ander team, lijkt de Fin door het ijs te zakken.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi