Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Sebastian Vettel

Hoe de nieuwe Aston Martin-teambaas Vettel nog jaren in F1 wil houden

Sebastian Vettel is niet de jongste meer, maar houdt nog steeds van de Formule 1. Bij Aston Martin, een team met veel ambities, hoopt hij te kunnen gaan schitteren. Tijdens zijn eerste jaar ging het echter vaker slecht dan goed. De nieuwe teambaas van Aston Martin moet ervoor gaan zorgen dat Vettel tevreden genoeg is om te blijven. Hij vertelt hoe hij dat wil gaan doen.

Vettel Barcelona
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

Mike Krack is de nieuwe teambaas van Aston Martin. Hij heeft een van de beste coureurs uit de F1-geschiedenis, Sebastian Vettel, onder zijn hoede. De Duitser hikt tegen zijn Formule 1-pensioen aan, maar laat zo nu en dan nog mooie dingen zien.

Hij wil logischerwijs echter om overwinningen strijden, niet om elfde plekken. Hoe kan de nieuwe Aston Martin-baas ervoor zorgen dat Seb het team ook na dit jaar trouw blijft?

"Ik hoop dat mijn aanwezigheid op zich al genoeg is om hem over te halen te blijven!", begint hij het gesprek met onder meer RacingNews365 met een poging tot Luxemburgse humor, alvorens hij op een serieuzere toon verder gaat. "Het moge duidelijk zijn dat een coureur als Sebastian, een viervoudig wereldkampioen, niet als vijftiende, twaalfde of achtste rond wil rijden."

Een goede F1-bolide

De oplossing lijkt dan ook heel simpel: bouw een goede auto voor Vettel. Dat wil Krack natuurlijk doen, maar tegelijkertijd weet hij dat er meer dan dat telt voor zijn stercoureur.

"Het is aan ons om een goed presterende auto en een goede structuur te hebben. Sebastian is een slimme man. Hij zal zich niet puur en alleen focussen op de auto van dit jaar, maar ook op de dingen die er achter de schermen plaatsvinden en op het potentieel dat er is."

"Als we dat allemaal kunnen bieden, dan denk ik dat we Vettel langer aan boord kunnen houden", redeneert Krack. "Om eerlijk te zijn heb ik er nog niet met hem over gesproken, maar dat zal nog komen. Het is in ieder geval onze taak om hem het juiste pakket te geven. Dan zal Sebastian blijven en zullen andere coureurs willen joinen."

			© RN365 / Michael Potts
	© RN365 / Michael Potts

Eerlijkheid en transparantie

Gevraagd naar zijn managementstijl, komt duidelijk naar voren dat Krack een goede band wil smeden met de coureurs. Volgens hem is dat van groot belang. "Het is belangrijk voor zo'n grote coureur dat hij het gevoel heeft dat hij wordt gesteund door het team. Wat het belangrijkste is, is dat we transparant zijn over onze verwachtingen en over hoe we ervoor staan."

Krack, die in 2007 al eerder samenwerkte met Vettel bij BMW Sauber, is het gewend om eerlijk en direct te zijn richting zijn coureurs. "Dat is iets wat ik altijd al ben geweest bij mijn vorige coureurs. Tijdens mijn eerdere projecten had ik meerdere coureurs tegelijk onder mijn hoede. Het is cruciaal dat je hen allemaal in je overpeinzingen meeneemt en laat weten wat je wilt bereiken. Niemand kan achterblijven."

Hij heeft dan ook twee toverwoorden, die hij meerdere malen noemt: eerlijkheid en transparantie. "Je moet gewoon tijd doorbrengen met de coureurs, reserve-coureurs en alle andere coureurs in het systeem. Eerlijkheid en transparantie, daar draait het allemaal om. Dat betekent niet dat je ze overal over hoeft te bellen, maar dat je een soort ecosysteem hebt waarin iedereen zich comfortabel en vertrouwd voelt", aldus de Luxemburger.

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull speelden verstoppertje

In de nieuwste RacingNews365-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk uitgebreid terug op de testdagen in Barcelona.

5 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull