Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
Quali za 27 mrt
Race zo 28 mrt
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
Fallback flag
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
Fallback flag
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
za 11 dec - zo 12 dec
Quali zo 12 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Williams

Hoe het herboren Williams-team weer terug aan de top moet komen

Voor de Formule 1 is de val van Williams verschrikkelijk om te zien. Het team dat al sinds 1977 actief is in de sport viel de afgelopen jaren ver terug, maar nu de familie Williams het veld heeft geruimd, lijkt de weg naar boven weer ingezet.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Williams

In 1978 verscheen de eerste echte Williams-bolide op de Formule 1-grid. Het privéteam groeide als snel uit tot een groot succes en in de twintig daaropvolgende jaren werden er negen constructeurstitels en zeven coureurstitels gewonnen.

In de eenentwintigste eeuw wil het vooralsnog echter niet helemaal vlotten. Het team begon de eeuw niet slecht, met twee derde en twee tweede plaatsen in de eindstand van het constructeursklassement. Aan het begin van het hybride tijdperk volgde een volgende opleving, getuige de twee derde plaatsen in 2014 en 2015.

Sindsdien is het echter een pot nat. Het team kon niet meer opboksen tegen de grote budgetten van teams als Mercedes, Red Bull en Ferrari en zakte steeds verder terug. De afgelopen drie seizoenen ging het vervolgens helemaal mis en eindigde de renstal steevast achteraan het veld.

De familie Williams, waarvan dochter Claire sinds 2013 aan de leiding stond van de renstal, gooide dit jaar de handdoek in de ring. De historische Williams-renstal werd in de verkoop gezet en al snel stonden de geïnteresseerden in de rij.

In augustus 2020 werd duidelijk dat Dorilton Capital, een Amerikaanse investeringsmaatschappij, de nieuwe eigenaar werd van Williams. De familie Williams deed de Formule 1-deur in zijn geheel achter zich dicht, maar vooralsnog blijft de naam wel verbonden aan het team. Tegelijkertijd is de renstal onder het nieuwe leiderschap een nieuwe weg ingeslagen en is er weer hoop dat het team binnen afzienbare tijd mee kan strijden om WK-punten en misschien zelfs eremetaal.

Artikel gaat verder onder de Tweet

Op weg naar 2022

Deze vrijdag werd dat eens te meer duidelijk toen Jenson Button werd aangesteld als adviseur voor het Formule 1-team. De Brit, die na 21 jaar weer terugkeert bij de renstal die hem zijn debuut in de koningsklasse gunde, moet een van de gezichten worden van die wederopstanding.

Aankomend seizoen moet er van Williams nog geen wonderen worden verwacht, aangezien de regels zo goed als gelijk blijven en er dus geen grote stappen voorwaarts gemaakt kunnen worden, maar dat wil niet zeggen dat achter de schermen nog niet hemel en aard wordt bewogen om een goed fundament neer te zetten voor de jaren daarna.

"We willen het seizoen niet per definitie opgeven", vertelde de nieuwe Williams-teambaas afgelopen seizoen aan onder meer RacingNews365. "Het is belangrijk om het team te laten vechten. We maken daarom plannen voor de korte termijn, waardoor we in 2021 net zo'n grote stap hopen te maken als in 2020."

Maar natuurlijk mag dat niet ten koste gaan van de gloednieuwe wagen voor 2022, want in dat jaar moet Williams weer mee gaan strijden om de punten en wie weet wel meer. "We willen logischerwijs wel wat opofferen voor het seizoen daarna, want we moeten dankbaar gebruik maken van de nieuwe regels."

Artikel gaat verder onder de afbeelding

			© Williams
	© Williams

Mercedes als sterke partner

Al sinds het begin van het hybride tijdperk is Mercedes de motorpartner van Williams. Daar bleef het onder de familie Williams echter bij, want zij waren er op gebrand om de rest van de wagen binnenshuis te ontwikkelen.

De nieuwe eigenaren gooiden dat voornemen al snel uit het raam, want begin januari werd bekend dat Williams de banden met Mercedes zou gaan versterken. Behalve motoren zal het kampioensteam meerdere onderdelen, waaronder de versnellingsbak, gaan leveren aan Williams.

Maar, zo benadrukt het team, een B-team wil het in de toekomst niet worden. "We zien voordelen van het uitbreiden van de samenwerking, maar we willen geen B-team worden. We willen onze zelfstandigheid behouden, maar we willen tegelijkertijd ook competitiever zijn."

"We zouden dus graag de samenwerking uit willen bereiden. Als er iets is dat we misschien wat minder goed kunnen, dan zouden we moeten overwegen om dat in te kopen bij een andere partij", zo vertelde teambaas Roberts voorafgaand aan de bekendmaking van de nauwere samenwerking.

Dorilton Capital laat er dus geen gras over groeien. Er kwam vanuit het hoofdkantoor ook al een substantiële financiële injectie, waardoor er 47.5 miljoen pond in het team werd gepompt. Dit ging voor een deel naar schuldeisers, maar ook de Williams-fabriek kon daardoor al op sommige vlakken geüpgraded worden in aanloop naar het nieuwe Formule 1-tijdperk dat in 2022 van start gaat.

Dit jaar zal Williams dus opnieuw om de broodkruimels gaan vechten, maar in 2022, dan moeten we de iconische Britse renstal echt nauwlettend in de gaten gaan houden. De nieuwe eigenaren willen van Williams weer het topteam van weleer maken, het topteam waar we al jarenlang niets van hebben gezien.

0 reacties

    x
    Verstappen wil verandering "Mercedes heeft het te makkelijk gehad"