Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe het herboren Williams-team weer terug aan de top moet komen

Voor de Formule 1 is de val van Williams verschrikkelijk om te zien. Het team dat al sinds 1977 actief is in de sport viel de afgelopen jaren ver terug, maar nu de familie Williams het veld heeft geruimd, lijkt de weg naar boven weer ingezet.

In 1978 verscheen de eerste echte Williams-bolide op de Formule 1-grid. Het privéteam groeide als snel uit tot een groot succes en in de twintig daaropvolgende jaren werden er negen constructeurstitels en zeven coureurstitels gewonnen. In de eenentwintigste eeuw wil het vooralsnog echter niet helemaal vlotten. Het team begon de eeuw niet slecht, met twee derde en twee tweede plaatsen in de eindstand van het constructeursklassement. Aan het begin van het hybride tijdperk volgde een volgende opleving, getuige de twee derde plaatsen in 2014 en 2015. Sindsdien is het echter een pot nat. Het team kon niet meer opboksen tegen de grote budgetten van teams als Mercedes, Red Bull en Ferrari en zakte steeds verder terug. De afgelopen drie seizoenen ging het vervolgens helemaal mis en eindigde de renstal steevast achteraan het veld. De familie Williams, waarvan dochter Claire sinds 2013 aan de leiding stond van de renstal, gooide dit jaar de handdoek in de ring. De historische Williams-renstal werd in de verkoop gezet en al snel stonden de geïnteresseerden in de rij. In augustus 2020 werd duidelijk dat Dorilton Capital, een Amerikaanse investeringsmaatschappij, de nieuwe eigenaar werd van Williams. De familie Williams deed de Formule 1-deur in zijn geheel achter zich dicht, maar vooralsnog blijft de naam wel verbonden aan het team. Tegelijkertijd is de renstal onder het nieuwe leiderschap een nieuwe weg ingeslagen en is er weer hoop dat het team binnen afzienbare tijd mee kan strijden om WK-punten en misschien zelfs eremetaal. Artikel gaat verder onder de Tweet

1352591951586066433

They grow up so fast, don't they! 24th Jan, 2000: @JensonButton confirmed as an @F1 driver for Williams 👊 22nd Jan, 2021: Rejoins the team as Senior Advisor 🙌 pic.twitter.com/vAYL5qYdEQ — Williams Racing (@WilliamsRacing) January 22, 2021

Op weg naar 2022

Deze vrijdag werd dat eens te meer duidelijk toen Jenson Button werd aangesteld als adviseur voor het Formule 1-team. De Brit, die na 21 jaar weer terugkeert bij de renstal die hem zijn debuut in de koningsklasse gunde, moet een van de gezichten worden van die wederopstanding. Aankomend seizoen moet er van Williams nog geen wonderen worden verwacht, aangezien de regels zo goed als gelijk blijven en er dus geen grote stappen voorwaarts gemaakt kunnen worden, maar dat wil niet zeggen dat achter de schermen nog niet hemel en aard wordt bewogen om een goed fundament neer te zetten voor de jaren daarna. "We willen het seizoen niet per definitie opgeven", vertelde de nieuwe Williams-teambaas afgelopen seizoen aan onder meer RacingNews365. "Het is belangrijk om het team te laten vechten. We maken daarom plannen voor de korte termijn, waardoor we in 2021 net zo'n grote stap hopen te maken als in 2020." Maar natuurlijk mag dat niet ten koste gaan van de gloednieuwe wagen voor 2022, want in dat jaar moet Williams weer mee gaan strijden om de punten en wie weet wel meer. "We willen logischerwijs wel wat opofferen voor het seizoen daarna, want we moeten dankbaar gebruik maken van de nieuwe regels." Artikel gaat verder onder de afbeelding

Mercedes als sterke partner

Al sinds het begin van het hybride tijdperk is Mercedes de motorpartner van Williams. Daar bleef het onder de familie Williams echter bij, want zij waren er op gebrand om de rest van de wagen binnenshuis te ontwikkelen. De nieuwe eigenaren gooiden dat voornemen al snel uit het raam, want begin januari werd bekend dat Williams de banden met Mercedes zou gaan versterken. Behalve motoren zal het kampioensteam meerdere onderdelen, waaronder de versnellingsbak, gaan leveren aan Williams. Maar, zo benadrukt het team, een B-team wil het in de toekomst niet worden. "We zien voordelen van het uitbreiden van de samenwerking, maar we willen geen B-team worden. We willen onze zelfstandigheid behouden, maar we willen tegelijkertijd ook competitiever zijn." "We zouden dus graag de samenwerking uit willen bereiden. Als er iets is dat we misschien wat minder goed kunnen, dan zouden we moeten overwegen om dat in te kopen bij een andere partij", zo vertelde teambaas Roberts voorafgaand aan de bekendmaking van de nauwere samenwerking. Dorilton Capital laat er dus geen gras over groeien. Er kwam vanuit het hoofdkantoor ook al een substantiële financiële injectie, waardoor er 47.5 miljoen pond in het team werd gepompt. Dit ging voor een deel naar schuldeisers, maar ook de Williams-fabriek kon daardoor al op sommige vlakken geüpgraded worden in aanloop naar het nieuwe Formule 1-tijdperk dat in 2022 van start gaat. Dit jaar zal Williams dus opnieuw om de broodkruimels gaan vechten, maar in 2022, dan moeten we de iconische Britse renstal echt nauwlettend in de gaten gaan houden. De nieuwe eigenaren willen van Williams weer het topteam van weleer maken, het topteam waar we al jarenlang niets van hebben gezien.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'