Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 14:10 16:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 14:10 16:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 13:00 14:00
Race zo 15 nov 11:10 13:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 19:00 20:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Eifel
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Hoe Verstappen en Red Bull langzaam het gat naar Mercedes dichten

Het Toscaanse Grand Prix-weekend liep eigenlijk tot aan de race voorspoedig voor Red Bull. Het gat naar Mercedes was dit jaar nog niet zo klein geweest als tijdens de kwalificatie op Mugello, maar op zondag gooide een tegenwerkende Honda-motor roet in het eten. We doken de cijfers in.

Max Verstappen kende een heel goed weekend in Toscane. Althans, als je de zondag niet meerekent. Ja, op die dag worden de punten verdeeld, maar toch kan Red Bull ook enkele positieve conclusies trekken na afloop van het Grand Prix-weekend op Mugello.

Op vrijdag waren er in de Red Bull-garage louter tevreden gezichten te bekennen. Na het op zijn zachtst gezegd dramatische Italiaanse Grand Prix-weekend leek het team een goede kans te hebben om al een week later de zure nasmaak weg te spoelen.

Verstappen verscheen na afloop van de trainingen opgetogen voor de camera's. "We kunnen tevreden zijn. De balans voelde goed aan. We staan dicht op de beide Mercedessen. Ik ben blij met de auto, maar we kunnen altijd nog dingen verbeteren", zo had hij veel vertrouwen.

Christian Horner ging zelfs een stapje verder en meende dat de Mercedes-coureurs te verslaan waren op Mugello. "We beginnen de auto nu te doorgronden. Mercedes is erg sterk op het moment, maar we hebben al eens eerder laten zien dat ze niet onverslaanbaar zijn."

Een dag later bleek dat Verstappen nog geen vuist kon maken tegen Mercedes in de kwalificatie, maar de verschillen tussen Mercedes en Red Bull lieten een stijgende lijn zien in het voordeel van het team van Verstappen. Nog niet eerder had hij dit seizoen namelijk zo dicht op de hielen van Mercedes gezeten. Bovendien gaven de rondetijden van de vrijdagse long runs ook goede hoop.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

De cijfers

Als we naar de cijfers kijken zien we een kleine trend ontstaan. Red Bull (lees: Verstappen) begon het seizoen met een achterstand van ruim een halve seconde op Mercedes in Oostenrijk. Iets oostelijker, in Hongarije, liep die achterstand echter gigantisch op. De balansproblemen van de Red Bull kwamen daar overduidelijk aan het licht, de balansproblemen die Red Bull sindsdien met man en macht probeert op te lossen.

Dat lijkt langzaam maar zeker te lukken. De daaropvolgende Grands Prix werd het gat kleiner en kleiner, maar bleef het uiteindelijk een halve seconde (op Spa-Francorchamps). In Monza, laten we het een outlier noemen, ging alles mis voor Red Bull en liep de achterstand weer op, vanwege de low downforce afstelling die totaal niet leek te werken.

In Mugello, op een circuit met veel snelle bochten en dus een set-up met veel downforce kwam Red Bull en Verstappen in de kwalificatie weer dichterbij. Na Monza was dit de tweede race waarin de party mode niet meer gebruikt kon worden en ook dat zal ongetwijfeld een rol hebben gespeeld op beide Italiaanse circuits.

Uiteindelijk was het verschil afgelopen weekend 'slechts' 0,327 seconden tussen Hamilton en Verstappen tijdens de kwalificatie en op zondag lagen er zeker kansen voor de Nederlander. We weten echter allemaal hoe de Grand Prix van Toscane afgelopen is voor de Red Bull-coureur.

Totdat zulke betrouwbaarheidsproblemen in zijn geheel verholpen zijn, kan Verstappen nog zo snel zijn en Red Bull misschien wel kleine stapjes voorwaarts blijven zetten, als de betrouwbaarheid niet op orde is, kan Verstappen dagsucces dit seizoen wel vergeten. Want dagsucces is waar hij het dit jaar mee zal moeten doen, de titel is al lang en breed vervlogen.

Check het overzicht met de verschillen hieronder.

Verschil tussen Verstappen en snelste Mercedes-coureur tijdens kwalificaties

Circuit Verschil
Oostenrijk + 0,538
Hongarije + 1,402
Silverstone + 1,022
Spanje + 0,708
België + 0,526
Italië + 0,893
Toscane + 0,327

21 reacties