Hoe werkt een Formule E-wagen?
Een Formule E-wagen is een prachtig stukje technologie. In dit artikel kom je meer te weten over het gewicht, de lengte, de breedte, het vermogen en nog veel meer over een Formule E-bolide
Hoe werkt een Formule E-wagen?
De huidige Formule E-bolide, de Gen 2-bolide, werd ontwikkeld door Spark Racing Technologies, met steun van het Italiaans chassismaker Dallara. De batterij van een Formule E-auto komt van het technologische tak van autofabrikant McLaren. Deze wordt aan alle teams geleverd.
De batterij zorgt ervoor dat de aandrijflijn, bestaande uit een wisselrichter, motor en versnellingsbak, zijn werk doet. De wisselrichter (inverter in het Engels) zet de elektriciteit uit de batterij om in een wisselstroom, waarmee de motor wordt aangedreven. De motor zorgt er op haar beurt weer voor dat de wielen draaien.
In de Formule E zijn er klantenteams en fabrieksteams. Elk team krijgt tegenwoordig dezelfde batterij, chassis en hetzelfde bodywork om mee te werken, maar fabrieksteams ontwerpen en produceren hun eigen krachtbron. Klantenteams kunnen die inkopen bij de fabrieksteams.
Hoe snel is een Formule E-wagen?
De huidige generatie Formule E-wagens beschikken over een batterij die maximaal 250 kW (335 pk) kan produceren tijdens de kwalificatie. Daarmee kunnen coureurs van 0 naar 100 kilometer per uur in 2.8 seconden.
Tijdens een Formule E-race produceert een batterij 200 kW, maar door Attack Mode en/of Fanboost is dit maximaal 220 kW. Tijdens een race wordt er tijdens het remmen energie teruggewonnen, waardoor de coureurs weer extra lang met hun batterij kunnen doen.
Zie hieronder de uitleg over de Formule E-bolides.
De lengte en de breedte van een Formule E-auto
De afmetingen van een Formule E-bolide zijn als volgt: de lengte van een Formule E-wagen is 5 meter en 16 centimeter (5160 mm) en de breedte van een Formule E-bolide 1 meter en 77 centimeter (1770 mm). De hoogte is 1 meter en 5 centimeter (1050 mm).
Gewicht Formule E-auto
Een Formule E-wagen weegt minimaal 903 kilo inclusief coureur. Van die 903 kilo komt in ieder geval 385 kilogram al van de batterij, die dus heel zwaar is.
Hieronder is de volledige lijst met specificaties van een Formule E-bolide te zien. De 'track' van een bolide is de afstand tussen het midden van de twee banden aan de voor of achterkant.
Formule E-wagen kenmerken
Kenmerk | Gen 2-bolide |
---|---|
Lengte | 5160 mm |
Breedte | 1770 mm |
Hoogte | 1050 mm |
Front track | 1553 mm |
Rear track | 1505 mm |
Rijhoogte | max. 75 mm |
wielbasis | 3100 mm |
Minimum gewicht | 903 kg |
Gewicht batterij | 385 kg |
Maximum vermogen | 250 kW (335 pk) |
Maximum racevermogen | 220 kW (297 pk) |
Maximum regeneratie | 250 kW |
Maximum snelheid | 280 km/u |
0 - 100 km/u | 2.8 seconden |
Hoe vergelijkt een Formule E-auto met een Formule 1-auto?
Een Formule E-auto is aanzienlijk zwaarder dan een Formule 1-auto. Daar waar een Formule 1-wagen in 2022 minimaal 795 kilo moet wegen inclusief coureur, zo is het minimale gewicht in de Formule E 903 kilo inclusief coureur. Dat is dus 108 kilo zwaarder. Een batterij in de Formule E weegt 385 kilo, terwijl een Formule 1-motor zo'n 150 kilo weegt.
Een Formule 1-motor wordt aangedreven door een hybride krachtbron, waarvan 120 kW (161 pk) voortkomt uit de MGU-K, het onderdeel dat energie opwekt door de wrijving van de remmen. Daar waar een Formule E-wagen in 2.8 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur gaat, zo doet een Formule 1-bolide dat iets sneller: in 2.6 seconden.
Door de downforce in combinatie met de motor is de topsnelheid van een Formule 1-wagen echter veel hoger dan die van een Formule E-wagen. De topsnelheid in de elektrische raceklasse is 280 kilometer per uur, terwijl een F1-bolide de 360 kilometer aan kan tikken op eigen kracht.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+