Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe zit het precies met de F1-banden? "Superhard en supersoft verdwijnen"

Om het gemakkelijker te maken voor de kijker, rijden de Formule 1-coureurs komend seizoen nog maar op drie bandencompounds. De hard, de medium en de soft zijn voorhanden - alle andere namen verdwijnen in de prullenmand. Althans: voor de buitenwereld.

Intern spreekt Pirelli namelijk nog over bijvoorbeeld 'hypersofts' en 'ultrasofts'. De banden worden voor 2019 voorzien van een nummertje, zodat de Italiaanse rubberleverancier helder heeft welke compound naar welk circuit wordt gebracht. Want de termen 'hard', 'medium' en 'soft' zijn enkel daar voor de fans: in werkelijkheid heeft Pirelli dit jaar vijf droogweercompounds.

De selectieprocedure blijft gelijk aan 2018: Pirelli maakt ruim voor een Grand Prix-weekend begint bekend welke banden er mee worden genomen naar het desbetreffende evenement. Echter, eenmaal daar, wordt er voor de buitenwereld enkel nog over de drie vermelde compounds gesproken. Het kan dus zijn dat Pirelli de hypersoft selecteert, maar deze als 'soft' door het leven gaat. De markering van bandencompounds verschilt dus per weekend. In ieder geval duidelijk is dat de nimmer in competitie gebruikte superhard, alsmede de veel bekendere supersoft, uit het wapenarsenaal worden gehaald. Tussen wat vroeger door het leven ging als de soft en de ultrasoft zit per 2019 dus een gat. De hard heet intern 'Compound 1', de medium 'C2', de soft 'C3', ultrasoft 'C4' en hypersoft 'C5'. Bovendien is de hardste band, de C1, iets zachter gemaakt. "De harde band werd alleen gebruikt in Silverstone, daarom hebben we deze een beetje zachter gemaakt", zegt Pirelli-autosportbaas Mario Isola. "De superhard en de supersoft verdwijnen en de allergrootste verandering voor het publiek is dat er gedurende het complete seizoen maar drie kleuren zichtbaar zullen zijn: wit voor de hard, geel voor de medium en rood voor de soft." Om het verhaal nog iets ingewikkelder te maken krijgen de vijf verschillende bandensoorten voor de wintertest in Barcelona wél verschillende markeringen. De hardste compound, C1, wordt voorzien van witte letters. De C2 krijgt daadwerkelijk een witte wang, zoals de C3 een gele en de C4 een rode krijgt. Voor de C5, de voormalige hypersoft, worden er rode letters op de zwarte wang gespoten. Zo is elke compound herkenbaar.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal