In 2026 hoopt Honda de grootste concurrent van Red Bull te worden. In dat jaar immers staat Red Bull (met een beetje hulp van Ford) voor het eerst in de Formule 1 aan de start met een zelf ontwikkelde krachtbron en heeft Honda de huidige kampioensformatie verlaten om de samenwerking aan te gaan met Aston Martin. Maar tot die tijd zal de innige band tussen Red Bull en Honda blijven bestaan. Hoewel, innig, met het oog op de toekomst delen de beide partijen niet meer zo veel met elkaar als voorheen. Sterker nog, in gesprek met de Telegraaf spreekt de president van Honda Racing, Koji Watanabe, zelfs van een 'informatie-oorlog'. "Wij weten niks over de ontwikkeling van de Red Bull-motor, maar wij zwijgen op onze beurt over de ontwikkeling van onze motor", aldus Watanabe. "Er is een soort informatie-oorlog gaande. Red Bull weet heus wel iets over de huidige motor, maar de meeste kennis zit bij ons."
Honda wil nog veel winnen met Red Bull
Het woord 'oorlog' wordt speels geformuleerd, want de verhoudingen zijn nog altijd goed tussen Red Bull en het o zo trotse Honda. Max Verstappen wordt door de Japanse medewerkers van Honda op handen gedragen, zeker nadat Verstappen hen enkele keren heeft bezocht in Sakura. Het doel voor Honda is dus nog altijd exact hetzelfde als het doel van Red Bull: "Tot en met 2025 hoop ik dat Red Bull alles wint, maar het is ons doel om ook in het volgende F1-tijdperk (vanaf 2026, red.) een kampioenschap te winnen." Om Red Bull daadwerkelijk nog ruim twee jaar in staat te stellen om te blijven winnen, ligt de ontwikkeling van de huidige Honda-motor bepaald niet stil. Natuurlijk geldt er een engine freeze, maar dat betekent niet dat er helemaal niks ontwikkeld kan worden. "Voor wat betreft power en performance kunnen we niks doen, maar op andere vlakken waarop we stappen kunnen zetten met deze motor zit er zeker nog wat in pijplijn. Ferrari heeft haar motor weten te verbeteren en Mercedes bijvoorbeeld beschikt over een sterk ERS-systeem. Wij zullen voor wat betreft de levensduur onze motor ook nog verbeteren voor volgend jaar."
Meest gelezen