Oh wat werden er veel zoete broodjes gebakken in 2018 en 2019 door Red Bull en Honda. De Japanners mochten zich naar hartenlust uitleven op Toro Rosso in 2018, met een sloot aan gridstraffen tot gevolg. Vanaf 2019 moest Honda er staan bij Red Bull en zette de teamleiding in op minimaal vijf zeges en het dichten van het gat aan het einde van het seizoen. Dit alles om ervoor te zorgen dat wonderkind Max Verstappen in 2020 de jongste wereldkampioen in de geschiedenis van de Formule 1 zou worden. Honda beloofde een krachtige motor, een van het niveau van Mercedes. Oude tijden zouden moeten herleven zoals met Ayrton Senna in zijn McLaren-Honda. De jonge Max, dat was de man waarvoor in Japan dag en nacht gewerkt zou worden. Verstappen en Red Bull geloofden in de plannen van Honda. Was het noodzaak? Renault en het team waren na een vechtscheiding uit elkaar én Mercedes en Ferrari weigerden motoren te leveren. Het huwelijk met Honda moest dus wel slagen. Op haar beurt had Honda Red Bull even goed kei hard nodig, nadat het avontuur met McLaren zorgde voor een gigantische deuk in de reputatie van het merk. Honda en betrouwbaar? Nee. Honda en snel? ‘GP2-engine! GP2-engine!’. Na een redelijk goed begin van de relatie in 2019 wist Honda deze winter zowel Red Bull als Verstappen te overtuigen dat dit jaar écht het jaar van Honda zou worden. Verstappen tekende mede daarom bij, maar voelde al wel nattigheid. In zijn contract staan diverse prestatieclausules waardoor hij het team tussentijds kan verlaten. Een daarvan is dat Max de beschikking moet krijgen over een competitieve motor. De prachtige verhalen en beloften van Honda ten spijt, de Japanse autofabrikant trok zonder pardon de stekker uit het Formule 1-avontuur. Verstappen en Red Bull werden genaaid door een autofabrikant dat haar zinnen zet op de gebruikelijke groene toekomst. Formule 1 past daar niet langer in. Tel daarbij het miljoenenverlies op door de coronacrisis en het uitblijven van groot succes in de F1 en de knoop werd doorgehakt. Honda kan niet anders dan eerlijk erkennen dat het gewoonweg gefaald heeft in haar F1-plannen. Na een jaar volle bak testen en ontwikkelen in 2014, zakte het in 2015 volledig door het ijs. De technologische achterstand wist het eigenlijk nooit in te lopen, maar sinds 2019 is de motor competitief. Maar niet beter dan de Renault waarvoor hij werd ingeruild en zeker niet zo efficiënt, betrouwbaar en krachtig als de Mercedes – de benchmark in de Formule 1 en target voor Honda. De Formule 1 ziet een nieuwe motorensoap tegemoet. Want wil Mercedes nu wel motoren leveren aan haar grootste concurrent? In 2017 weigerde het merk dat. Een sport waarin nog drie motorleveranciers zijn en waarin het tweede team grote moeite heeft om aan motoren te komen is lachwekkend. Natuurlijk, we mogen AlphaTauri niet vergeten, maar dat subtopteam zal echt wel een Renault-torretje krijgen. Voor Verstappen zijn de druiven zuur. Het bewijst eens te meer dat de macht van de autofabrikanten veel en veel te groot is in de Formule 1. De sport moet haar eigen keuze gaan maken, fabrikanten moeten daarbij ondergeschikt worden aan het sportieve element. Fabrikanten komen en gaan wanneer ze dat willen. Nu is het Honda, maar hoe lang blijven Renault en Mercedes de sport nog trouw? Verstappen zal daar maling aan hebben, die wil winnen. Max, misschien wel de beste coureur van dit moment, moet weer in de achtervolging. Moet hopen op een goede motor voor Red Bull in de wetenschap dat de Mercedes-deur dicht is – althans voorlopig. En 2021? Nou, dan hoeft Max echt niet meer te rekenen op een subliem Honda dat nog tientallen miljoenen extra in de F1 pompt. Wordt het daarmee op voorhand een verloren jaar? En 2022 dan? Verstappen zal er alles voor over hebben om dan bij het kampioensteam van Mercedes terecht te komen. Of, Red Bull moet een Mercedes-motor kunnen bemachtigen. De kansen daarop zijn bijzonder klein, waardoor Verstappen in een lastig parket zit. Want 'koning' Lewis wil echt niet van zijn troon gestoten worden in een Mercedes door Max en Ferrari heeft geen plaats. De puzzel voor Verstappen en Red Bull is een stuk complexer geworden. De hoofdpijn is toegenomen en momenteel zijn er meer vragen dan antwoorden. De enige die in haar vuistje lacht is Renault, dat recent nog verkondigde serieus te twijfelen aan de plannen van Honda én daarbij nog fijntjes wist te benoemen dat Red Bull niet beter af is (en zou zijn) met Honda. Auch, een voltreffer van Cyril Abiteboul ditmaal.
Meest gelezen