Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Horner legt uit hoe hij invulling geeft aan zijn rol als Red Bull-teambaas

Een teambaas in het Formule 1-team is cruciaal, maar wat doen ze precies? Red Bull-teambaas Christian Horner legt uit dat zijn veelzijdige rol tijdens een Grand Prix-weekend heel anders is dan de rol van concurrent Toto Wolff die altijd in de garage zit in een race.

Hoewel de coureurs natuurlijk de auto's in hun eentje besturen, is de Formule 1 misschien wel de grootste teamsport ter wereld. Niet alleen in de garage tijdens een F1-weekend werken er tientallen mensen in het team, maar ook in de fabriek van de teams werken honderden, zo niet duizenden mensen. Degene die alles in goede banen leidt en het overzicht houdt is de teambaas. Bij Red Bull is de teambaas Christian Horner. De Brit heeft deze functie bij het team al sinds 2005 toen het team in de Formule 1 kwam. Volgens Horner zijn de taken van een teambaas per team heel verschillend. Hij is daarin naar zijn idee bijvoorbeeld anders dan Mercedes-teambaas Toto Wolff, vertelt hij met een knipoog in een interview met Cambridge Union . "Sommigen zijn puur en alleen een teambaas. Ik ben teambaas én CEO. Ik ben waarschijnlijk meer een klassieke teambaas van vroeger, waarbij ik daadwerkelijk het bedrijf leidt, aan de pitmuur zit, actief betrokken ben bij de strategie en het team aanstuur gedurende een weekend", legt Horner uit. "Dit in tegenstelling tot Toto Wolff die naast de perschef zit", zegt hij vervolgens met een lach.

De beste Formule 1-teambaas op de grid?

Gevraagd werd tevens wie Horner de beste teambaas van de grid vindt. Omdat iedereen zo verschillend is en andere taken heeft, kan de teambaas van Red Bull daar geen antwoord op geven. "Het is niet aan mij om te oordelen wie de beste is en wie niet, iedereen is anders. Er zijn wat interessante persoonlijkheden en concurrenten op de grid", vervolgt Horner diplomatiek. Zo relatief jong als hij nog is, heeft hij al veel ervaring als F1-teambaas. Maakt ervaring een teambaas per definitie beter of is het niet meer dan een bonus?: "Ik denk dat het een bonus is. Wat ik doe draait om mensen, de F1 draait om mensen. Van maandag tot en met donderdag ben ik de CEO van een high-tech business en gedurende 22 raceweekenden per jaar ben ik de teambaas van een high performance sportteam." "Maar welke pet ik ook draag, de meeste lessen die ik heb geleerd, leerde ik door met mensen te werken en door naar mensen te luisteren om zo een sfeer van inclusiviteit te creëren." Daarbij geeft Horner de mensen misschien wat meer ruimte dan dat andere CEO's of teambazen mogelijk zouden doen: "Iemand als Ron Dennis (voormalig McLaren-teambaas, red.) staat je misschien nog net toe om een glas water op je bureau te hebben staan, maar zeker geen foto's van dierbaren. Hij zal je misschien ook vragen om in een jasje en met een dasje naar het werk te komen, dat terwijl wij veel meer een spijkerbroek-met-t-shirt-bedrijf zijn. En als je een familiefoto op je bureau wil plaatsen, dan kan dat bij ons." Horner ziet zijn bedrijf ook niet als een 'van 9 tot 5-bedrijf', integendeel: "We werken met deadlines van wanneer iets gedaan moet zijn. De F1 is immers een competitie en geen van 9 tot 5-instantie. We strijden tegen de grootste autofabrikanten in de wereld, dus het gaat erom wat we als groep weten neer te zetten." Tot slot stipt Horner nog een voordeel aan dat hij heeft over veel van zijn collega-teambazen: "Ik ben zeer dankbaar voor de tijd die ik zelf als coureur in de cockpit heb mogen doorbrengen (hij schopte het tot de Formule 3000, red.). Dat verschaft mij het inzicht in de emoties waar coureurs mee te maken krijgen als ook de druk waar ze mee om moeten gaan, maar dan op een wat lager niveau."

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'