Ditmaal geen flapperende achtervleugel voor Max Verstappen, maar een 'betrouwbaarheidsprobleem', zo vertelt Christian Horner na afloop van de sessie. "Het was een betrouwbaarheidsprobleem, waardoor we genoodzaakt waren de vleugel te vervangen. We monitoren dat issue. Het is een probleem dat we niet eerder hebben gezien." De snelheid over één ronde van Mercedes was ook tijdens de derde training indrukwekkend: "Over een ronde is Lewis verbluffend snel", aldus Horner bij Sky Sports
Verstappen genoodzaakt met andere vleugel dan Hamilton te rijden
Ook op het Yas Marina Circuit, met twee lange rechte stukken, zien we een beduidend kleinere achtervleugel bij Verstappen ten opzichte van de Mercedes van Lewis Hamilton. Horner maakt zich daar geen zorgen over en legt uit waarom dit het geval is. "Ik denk dat we alleen met Mercedes kunnen concurreren als we een kleinere achtervleugel monteren. Dat zien we eigenlijk al het gehele jaar. Als je kijkt naar de Honda-embleem op de achtervleugel, dan is dat beduidend kleiner dan de logo's bij onze concurrent. Dat is in een poging om onze snelheid op de rechte stukken te krijgen op een circuit dat erg gevoelig is voor motorvermogen." Daarmee erkent Horner dat de Mercedes-motor nog altijd een maatje te groot is voor de Japanse krachtbron van Honda. Tijdens de race kan het rijden met een kleinere achtervleugel ook invloed hebben op de bandenslijtage, omdat de kans op het blokkeren van wielen en het glijden van de auto aanwezig is. Horner verwacht niet dat dit een probleem op gaat leveren voor Red Bull en Verstappen. "Nee, het is iets dat we al het hele seizoen doen. Het gaat erom hoe je de auto afstelt waarbij het erom draait om zo min mogelijk te slippen met de voor- en achterwielen."
Meest gelezen