Max Verstappen mocht dan de Grand Prix van Saoedi-Arabië hebben gewonnen, Red Bull verlaat het land bepaald niet geheel zorgeloos. Er worden te veel problemen met motoren van Red Bull Powertrains (feitelijk Honda-motoren) geconstateerd. In Bahrein viel Pierre Gasly uit met een brandende auto door motorproblemen, terwijl in Saoedi-Arabië Yuki Tsunoda de start niet eens haalde. Bij Red Bull heeft men zich tevens al genoodzaakt gevoeld enkele motoronderdelen van Sergio Perez te verwisselen. AlphaTauri lijkt de grootste motor gerelateerde klappen te incasseren, maar dat betekent niet dat Red Bull-teambaas Christian Horner achterover leunt. Als hem ten overstaan van onder andere RacingNews365 wordt gevraagd of hij zich zorgen maakt, kan hij enkel bevestigend antwoorden: "Natuurlijk maken we ons daar zorgen over. Maar we moeten eerste zien te begrijpen wat het probleem precies is. Dus als we alles grondig uit elkaar hebben gehaald en we snappen waar het aan ligt, kunnen we het hopelijk oplossen." Ook AlphaTauri-teambaas Franz Tost geeft in een interview met RacingNews365 aan snel duidelijkheid te willen over waar bepaalde zaken mis gaan. Met de suggestie dat zijn team zwaarder wordt getroffen dan Red Bull, kan hij enkel meegaan. "Ik wil heel graag weten waarom wij problemen hebben met de betrouwbaarheid", aldus de Oostenrijker. "Want bij Red Bull hebben ze totaal geen problemen."
Probleem niet veroorzaakte door 'overname'
De teambaas geeft aan dat de oorzaak in ieder geval niet kan worden gevonden in het feit dat de motoren nu officieel in de boeken staan als Red Bull Powertrains-motoren. Want ondanks dat label worden de motoren nog altijd gebouwd en onderhouden door Honda in Sakura, op exact dezelfde wijze als in voorgaande jaren. "Dus daar kan het niet aan liggen", bevestigt Tost. Tost bevestigt dat de problemen van Tsunoda te maken hadden met een verlies van oliedruk: "Dat heeft ons doen besluiten te stoppen. We weten echter nog niet of deze motor nog te gebruiken is en wat er precies kapot is. Dat moeten we onderzoeken. Ook de motor van Gasly uit Bahrein moet nog nader worden geïnspecteerd. Echter, dan kan nog wel even duren. De batterij wordt namelijk niet toegelaten aan boord van een vliegtuig en moet dus over water vervoerd worden. Deze dienen te worden verpakt in een speciale verzegelde box. Een elektrische brand kan namelijk niet worden geblust, vanwege 'thermal runaway'. Dit houdt in dat de energie in een batterij ongecontroleerd zou kunnen ontsnappen. De hitte en vrijkomende gassen zorgen voor hogere temperaturen, wat ook weer voor meer gasvorming zorgt en zo kom je in een vicieuze cirkel terecht. Brandweerlieden kunnen zo'n brand hooguit indammen, maar niet blussen. En dus kan Tost enkel wachten: "Die ES is nog onderweg naar Japan, aangezien de batterij niet per vliegtuig kon worden getransporteerd. Die is per boot onderweg. We moeten dus nog even wachten voordat we kunnen onderzoeken wat er aan de hand is."
Meest gelezen