Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Christian Horner

Horner onthult toekomstplannen Red Bull-powertrains in exclusief fabrieksbezoek

Terwijl Red Bull op de Formule 1-circuits domineert, wordt er in Milton Keynes ook keihard gewerkt aan een gigantisch nieuw project: Red Bull Ford Powertrains. RacingNews365 kreeg een exclusieve tour door de nieuwe faciliteiten, waarna we uitgebreid spraken met Christian Horner.

Red Bull Powertrains
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Contentpool

Hoe Red Bull presteert dit Formule 1-seizoen is de autosportliefhebber niet ontgaan: Max Verstappen en Sergio Perez domineren keihard en het Oostenrijkse topteam kent de beste seizoensstart ooit. Terwijl de coureurs en honderden medewerkers hard werken aan de resultaten op het asfalt, is een andere groep bezig met een groots nieuw project op de campus in Milton Keynes. Red Bull Ford Powertrains.

Vanaf 2026 zal Red Bull haar eigen motoren bouwen met technische assistentie van het Amerikaanse Ford. De motoren, gebouwd conform de nieuwe motorregels van '26, zullen gemaakt worden in een gloednieuwe fabriek. RacingNews365 werd door Red Bull uitgenodigd om exclusief een kijkje te nemen in de fabriek, waar natuurlijk achter gesloten deuren al genoeg gebeurde voor het gigantische project.

Daarna spraken we uitgebreid met Christian Horner over de voortgang van Red Bull Ford Powertrains. De teambaas van het Oostenrijkse team, met de thuisbasis in Groot-Brittannië, legt uit wat de toekomstplannen zijn en met hoeveel mannen de motoren worden gebouwd. "Zo'n 450 tot 475 personen. We hebben wel een budgetplafond waar we rekening mee moeten houden. We konden ons bedrijf echter vormen naar dit plafond: niet zoals bij het chassis zo was, daar moesten we stapsgewijs afbouwen."

Motorleveranciers voor andere F1-teams

Red Bull en zusterteam AlphaTauri rijden op dit moment met de Honda Red Bull Powertrains-motoren en zullen vanaf 2026 de eerste twee Formule 1-teams zijn met motoren van Red Bull Ford Powertrains. Ondertussen kwam eerder al naar buiten dat McLaren een bezoekje heeft gebracht aan de fabriek in Milton Keynes.

Betekent dit dat er meer teams zullen rijden met de Red Bull-motoren? Als we Horner er naar vragen, blijft hij ietwat geheimzinnig. "Ik denk dat we in eerste instantie met twee teams beginnen, want als startup en gloednieuwe motorleverancier moet je je hand niet overspelen. We willen ons eerst focussen op de Red Bull-teams, maar er is veel interesse van andere teams. Ten minste twee teams hebben ons benaderd, maar daar zijn we nog niet klaar voor."

"We hebben echter wel de capaciteit om aan extra teams te leveren in de toekomst, maar voor de eerste jaren willen we ons focussen op de teams van Red Bull. Daarmee zetten we het bedrijf stevig neer, doen we al het werk op de circuits et cetera."

Er is op papier een mogelijkheid dat de FIA Red Bull verplicht om motoren te leveren aan een bepaald team, dit om het motorenveld wat eerlijker te verdelen in de F1. "Dat kunnen ze doen, maar dat is voor een nieuwkomer niet echt aannemelijk", zo vervolgt Horner. "Tenzij een andere leverancier er mee stopt. In de regels staat een verplichting als het aan ons wordt gevraagd, maar de kans is denk ik nul."

			© Red Bull Contentpool
	© Red Bull Contentpool

Toekomst AlphaTauri

In het gesprek met Horner benadrukt hij meermaals dat 'de twee Red Bull-teams' het motorproject af zullen trappen. De afgelopen maanden waren er echter speculaties over een mogelijke verkoop van AlphaTauri. Geruchten, dat bleek al, en Horner benadrukt dat er geen plannen zijn om het zusterteam te verkopen. Eerder kon RacingNews365 al onthullen dat er een bedrag van 800 miljoen dollar is afgeslagen.

"Een investeerder aantrekken voor het team is heel aantrekkelijk, maar de aandeelhouders hebben geen plannen om het team te verkopen of op te delen. Dat is naar mijn mening ook de juiste keuze in hoe de reglementen op dit moment zijn in de Formule 1."

Impact van de budgtetcap

Horner legt uit dat het 'key' was om Red Bull Ford Powertrains voort te zetten, dit nadat Honda de Formule 1 besloot te verlaten. "We hadden in eerste instantie een licentiedeal met Honda om motoren te bouwen onder hun naam. Hoe meer je daar naar keek, naar de intellectuele eigendommen en het werken met Japanse leveranciers, hoe duidelijker werd dat dit onmogelijk was."

"Dus uiteindelijk hebben we - gelukkig - dankzij onze goede relatie met Honda hun services gecontracteerd tot eind 2025. Daarna gaan de nieuwe motorregels in. Dit zou in eerste instantie een viercilindermotor worden met een compleet nieuw ontwerp, dat was voor iedereen nieuw geweest. Nu gaan we in principe rijden met de huidige motoren, maar dan zonder MGU-H en met een grotere batterij. Dat geeft anderen een groter voordeel, maar we werken er hard aan om bij te komen", aldus Horner.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'