Max Verstappen raakte tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië een losliggend stuk koolstofvezel op het asfalt, waarna zijn bolide ernstig beschadigd werd. De Red Bull-coureur verloor volgens Christian Horner maar liefst 20% van de downforce die wordt gegenereerd door de vloer, waarna hij niet verder kwam dan de zevende plaats in het eindklassement. In gesprek met onder andere RacingNews365 legt Horner uit hoe groot de schade was aan de RB18 van de Nederlander. "We zagen dat er enorm veel downforce verloren ging. Je probeert op zo'n moment te kijken waar het probleem ligt, en dat probleem bevond zich onder de auto. Dat kan je natuurlijk niet zien." "Het was niet alsof de halve vloer eraf lag, dus het was lastig om te zeggen wat er precies gaande was. Dit was waarom Max in eerste instantie een lekke band meldde, maar het was in feite een ander probleem wat zich afspeelde."
Horner vindt dat Verstappen maximaal heeft gepresteerd
Het probleem was volgens Horner niet meer te verhelpen. Verstappen moest de schade beperken, wat hem uiteindelijk lukte. De WK-leider scoorde punten met een finish op de zevende plaats. "Dit was absoluut het hoogst haalbare. Hij had de snelheid van Fernando Alonso en Lando Norris niet meer met een auto die zo veel schade had." Toch lukte het Verstappen ondanks een herstart na een periode achter de Safety Car om in de punten te blijven rijden. Horner looft de prestaties van zijn coureur: "Zijn herstart was ook fantastisch. Heel indrukwekkend", aldus de Red Bull-teambaas. Bekijk hieronder de reactie van Verstappen over de opgelopen schade.
Meest gelezen