Ferrari en Red Bull hebben voor dit seizoen twee compleet nieuwe, maar ook twee totaal verschillende auto's gebouwd. Des te leuker om te zien dat de F1-75 en de RB18 zó ontzettend aan elkaar gewaagd zijn, net zoals Max Verstappen en Charles Leclerc dat zijn. De twee gingen in beide races van 2022 nek-aan-nek en voor wat betreft onderlinge overwinningen staat het nu 1-1. Red Bull-teambaas Christian Horner vindt het maar wat mooi om te zien. Maar hij moet gniffelen als hem ten overstaan van onder andere RacingNews365 gevraagd wordt wie aan het einde van het seizoen aan het langste eind trekt: "Ach, er zijn natuurlijk ook nog maar 21 races te gaan." "Maar in de eerste twee Grands Prix hebben we twee keer een geweldig voorbeeld van echt racen tussen twee teams gezien. Nu gaat het om de ontwikkeling van de auto's en het ontsluiten van het ware potentieel van deze auto's, die eigenlijk nog heel erg 'jong' zijn." Horner weet dat er hele drukke perioden aan zitten te komen wil Red Bull Ferrari bij blijven benen: "Er wacht ons een drukke lente terwijl we proberen de auto steeds beter te doorgronden en terwijl we proberen te begrijpen hoe deze nieuwe banden exact werken. Dat proces gaat gedurende de volgende races gewoon door."
Horner geniet van afwijkende strategieën Ferrari en Red Bull
Horner zegt het niet letterlijk, maar lijkt er vertrouwen in te hebben dat Red Bull zich goed staande zal houden in die ontwikkelstrijd, te meer omdat ze met aanzienlijk minder inspanningen dan Ferrari al zo ver zijn gekomen. "Waar ik in het bijzonder trots op ben, is dat we erg laat met de ontwikkeling van deze auto zijn begonnen, veel later nog dan onze rivalen (lees: Ferrari, red.). Gezien de ontwikkeling van de RB16B, die tot diep in 2021 door ging, heeft iedereen ontzettend hard gewerkt. En dan is dit (winnen, red.) het soort resultaat dat iedereen in het team een geweldige impuls geeft." Dat gezegd hebbende, moet geconstateerd worden dat Red Bull na de eerste race en dankzij een dubbele DNF direct fors op achterstand stond. In theorie kost het Red Bull vijf races om dat goed te maken als je uitgaat van vijf zeges voor Red Bull en evenzoveel tweede plaatsen voor Ferrari. Daarover echter maakt Horner zich niet al te druk: "Het is nog zo vroeg in het jaar en gedurende het seizoen treft dat soort pech iedereen, wat de zaken weer gelijk trekt." "We moeten het dus race voor race bekijken, en we zijn nu uit de startblokken vertrokken met onze eerste overwinning van het jaar. Beide coureurs zijn sowieso erg competitief. We moeten gewoon dat momentum zien op te bouwen." Red Bull en Ferrari houden er bepaalde filosofieën op na voor wat betreft de setups van beide auto's. Ferrari gaat voor wat meer downforce voor performance in de bochten, Red Bull mikt op topsnelheid op de rechte stukken. Horner vindt dat ontzettend interessant om te zien. "Zeker hier in Saoedi-Arabië waar wij met minder downforce reden en wat goed uitpakte. Melbourne wordt weer een andere uitdaging, want dat circuit is aangepast en een stuk sneller geworden. Dat wordt dus minstens zo fascinerend om te volgen."
Meest gelezen