In gesprek met Sky F1 is de eerste vraag die gesteld wordt aan Christian Horner of Max Verstappen voldoende achter de hand had om een aanval van Lewis Hamilton te pareren als de race enkele ronden langer had geduurd.
"Voor de race gaven al onze simulaties aan dat een tweestopper voor ons de snelste route naar de finish zou zijn", aldus de Brit. "Dat is waar we aan vast hebben gehouden, waarbij de vraag centraal stond of we de tweede stint op harde of medium banden zouden rijden. Maar McLaren ging met Lando Norris voor harde banden, waardoor wij het gevoel hadden de medium banden nodig te hebben om in ieder geval de inhaalacties te laten slagen en track positie te verkrijgen. Dat was cruciaal."
"Daarna was het zaak om zo hard mogelijk naar het einde van de race te rijden", zo vervolgt hij, om vervolgens terug te komen op Mercedes en de oorspronkelijke vraag: "Mercedes zocht vandaag niemandsland op. Ze probeerden voor de éénstopper te gaan om die strategie vervolgens los te laten en op de beste banden de laatste stint in te gaan. Maar gelukkig hadden we genoeg in huis om hem achter ons te houden."
Het gat tussen Verstappen en Hamilton slonk in die slotronden nog met rasse schreden. Was dat omdat er niet meer in zat of was dat omdat Verstappen de RB19 gecontroleerd over de streep bracht?
"Verstappen moest dealen met remproblemen en het was duidelijk te horen dat hij daar niet over te spreken was. En zodra je met een dergelijk issue kampt, bouw je bepaalde marges in. Dat is waar hij mee bezig was en hij was zich te allen tijde bewust van het gat naar achteren. Dat gat was hij aan het managen."
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Verenigde Staten 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!