Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Horner wijst FIA terecht over omstreden nieuwe F1-regels: "Niet aan jullie"

Christian Horner is in de Formule 1-paddock misschien wel degene die zich het felst uitspreekt tegen de introductie van nieuwe regels om porpoising te voorkomen. Hij zet daarbij de FIA op zijn plek: "Dat is niet aan jullie."

Porpoising was aan het begin van het Formule 1-seizoen een groot probleem. Gedurende het seizoen lijken de problemen wat te zijn afgenomen, maar alsnog wil de FIA nieuwe regels introduceren om porpoising tegen te gaan: allereerst met noodoplossingen vanaf de Formule 1 Grand Prix van België, en vanaf 2023 met wat meer permanente oplossingen. Er zijn voor- en tegenstanders van de nieuwe regels. Mercedes-teambaas Toto Wolff is voorstander, Red Bull-teambaas Christian Horner is en blijft fel tegenstander, ongetwijfeld omdat het team op het oog niet bijzonder veel last heeft van porpoising en men geen performancevoordeel wil inleveren. In Frankrijk bleef hij bij zijn standpunt en wees hij in één adem de FIA terecht. Hij legt uit dat er wat hem betreft geen problemen zijn, of dat de bestaande problemen op zijn minst zijn afgenomen: "De laatste drie à vier races hebben we nauwelijks problemen gezien. Ik denk dat we gewoon ons gezonde verstand moeten laten spreken in plaats van dat we de reglementenboeken volledig herschrijven."

Volgens Horner is men ook veel te laat met wat voor wijzigingen dan ook. Immers, teams zullen al ver gevorderd zijn met de ontwikkeling van de auto voor 2023: "Door de budgetcap zijn we daar nu gewoon te laat mee. Ik denk dat dit een groter probleem kan vormen voor de kleinere teams, die simpelweg niet de middelen hebben om hierop te reageren. We moeten echt logisch nadenken." Dat velen de kwestie wegzetten als een veiligheidsissue, iets wat de coureurs anoniem naar verluidt ook hebben aangegeven, gaat er bij Horner niet in: "Ik heb daar heel erg mijn twijfels over. De teams hebben immers zelf in de hand hoe ze de auto runnen. Porpoising is eenvoudig uit te bannen, maar gaat ten koste van performance. Maar het is niet aan de FIA om er zorg voor te dragen dat een team competitief is. Als dat zo was hadden we in de afgelopen tien jaar heel veel regelwijzigingen over motoren moeten hebben." Als de FIA daadwerkelijk de veiligheidskaart trekt, dan hebben de teams verder nog weinig inbreng en hebben ze de nieuwe richtlijnen te volgen. "Het is heel makkelijk om die veiligheidskaart als troef in te zetten", aldus Horner, "want dan hoeven die regels niet meer langs de World Motor Sport Council." "Er kan best iets gedaan worden, maar we moeten daarbij dus wel ons gezonde verstand blijven gebruiken", zo herhaalt Horner ten overstaan van onder andere RacingNews365 . "De cijfers waarover de hele tijd wordt gesproken zijn bovendien veel extremer dan de realiteit."

Viaplay
x
Max Hamilton spreekt vrees over Verstappen en Red Bull uit: "Al eerder begonnen"