Formule 1-circuits, zeker de veelgebruikte, worden af en toe grondig aangepakt. Omdat het circuit van Suzuka naast de koningsklasse van de autosport ook veel andere raceklassen en evenementen huisvest, moest het er dit keer aan geloven. Fans hoeven zich overigens geen zorgen te maken over een verandering van de lay-out of andere ingrijpende aanpassingen.
Het asfalt wordt op een deel van het circuit vernieuwd, op het westelijke gedeelte van de baan om precies te zijn. De bekendste bocht op dit gedeelte is 'Spoon', bochten 13 en 14, de dubbele linkse bocht vóór het rechte stuk dat naar 130R leidt.
Wat betekent dit voor de Formule 1? In principe weinig. De coureurs zullen waarschijnlijk tijdens de eerste vrije training(en) een gebrek aan grip ervaren, maar zodra de baan is 'ingerubberd', verdwijnt die initiële uitdaging snel.
De Grand Prix van Japan vindt plaats in het weekend van 27 tot en met 29 maart. Max Verstappen won de race in 2025 vanaf poleposition, iets meer dan een seconde voor Lando Norris, nadat beide coureurs om positie streden bij het verlaten van de pitstraat. Oscar Piastri werd derde. Het zal overigens voor het eerst sinds 2020 zijn dat het circuit wordt aangedaan zonder Japanse coureurs op de grid.
Bekijk hieronder de beelden van de werkzaamheden op de Suzuka International Racing Course!
Download met één druk op de knop de F1-kalender voor 2026 naar de agenda van jouw telefoon of laptop en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen!
Download F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel









Praat mee!