Of Ferrari zich schuldig maakte aan gesjoemel met de fuel flow-meter is niet hardgemaakt, maar feit is wel dat Ferrari na het uitvaardigen van de nieuwe richtlijn van de FIA opeens een stuk trager was in de Verenigde Staten. Red Bull had het vermoeden dat Ferrari het systeem dat de benzinestroom naar de motor toe meet zo wist te manipuleren dat de stroom alleen werd gecheckt op de momenten dat het verbruik minimaal was. "Dat is inderdaad moeilijk om je voor te stellen, maar het is niet moeilijk om je voor te stellen hoeveel Ferrari hiermee kon winnen als ze zich daar daadwerkelijk schuldig aan maakten", zo deelt F1-journalist Peter Windsor in zijn persoonlijke vlog. Tussen de meetmomenten door zou Ferrari via een slim trucje in staat zijn geweest om vooral vanuit de langzamere bochten extra pk's aan te spreken, wat niet zozeer een hogere topsnelheid tot gevolg hoeft te hebben, maar wel een groot verschil in accelererend vermogen. "Dat zou gaan om om en nabij de 70pk, waarmee tevens een hogere mate van downforce gecompenseerd kon worden. Voor de buitenwereld was dat niet altijd zichtbaar, omdat er geen GPS-data wordt vrijgegeven, maar de teams beschikken daar wél over en men heeft daar eens kritisch naar gekeken."
Meest gelezen