Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

In de voetsporen van Verstappen: René Lammers bestormt de wereldtop: "In 2029 naar F1"

Is er leven na Max Verstappen? Een vraag die soms rond zal spoken in het hoofd van menig Nederlandse Formule 1- en autosportfan. Er komen echter een aantal grote talenten aan die in ons eigen koude kikkerlandje zijn grootgebracht en momenteel internationaal furore maken. Vandaag nemen we kersvers Europees kartkampioen René Lammers onder de loep middels een gesprek met trotse vader Jan Lammers.

Afgelopen weekend kwam er heuglijk nieuws uit de kartwereld: René Lammers, de vijftien jaar oude zoon van de welbekende Nederlandse coureur Jan Lammers, was Europees Kampioen karten geworden in de OK-klasse. Niet zomaar een prestatie, want het FIA-kampioenschap wordt gezien als één van de sterkst bezette, zo niet dé sterkst bezette kartcompetities ter wereld. Het doel is duidelijk, en na het veroveren van de Europese titel mogelijk alleen nog maar duidelijker: René Lammers wil richting de Formule 1. RacingNews365 sprak met vader Jan over de prestaties van zijn zoon, het plan voor de toekomst en het ultieme doel: het bereiken van de koningsklasse van de autosport. De familie Lammers zet daar vol op in, maar blijft wel met beide voeten op de grond staan. Lammers (midden) met de nummers twee en drie van het Europees Kampioenschap karten.

De Formule 1 van de kartwereld

Het besef is er bij Lammers senior al als hij daags na de triomf van zijn zoon aanschuift voor een interview met RacingNews365. Veel mensen zijn niet helemaal thuis in de kartsport, dus het is voor een buitenstaander moeilijk in te schatten hoe goed de prestatie van de pas vijftienjarige Lammers-telg eigenlijk is. Zijn vader geeft graag duiding. "Het is best wel lastig uit te leggen, omdat veel mensen er niet echt verstand van hebben. Toen Max Verstappen naar boven kwam in de kartsport, vlak voordat hij naar de formule-auto's ging, ben ik de kartsport een beetje gaan volgen. Pas toen ik er echter zelf in verzeild raakte met René, begon ik eigenlijk echt te snappen hoe het in elkaar zat. En nu zitten we alweer een jaartje of vier of vijf in dat wereldje." "Dit is eigenlijk de Formule 1 van de van de kartwereld", legt de trotse vader uit. "Het is ook het voorportaal van de aanvoer van het jonge talent naar de autosport. Dit is eigenlijk gewoon een heel belangrijk onderdeel van de jeugdopleiding van een top-coureur. Dat voorportaal heeft hij met dit mooie resultaat nog niet afgesloten, want we gaan nog een paar maanden door voordat we richting de autosport gaan."

Het WK als laatste kunstje op weg naar de formule-auto's

In oktober staat het WK karten namelijk nog op het programma, dus daar kan Lammers een nóg betere prestatie neerzetten. Dat zou je tenminste denken, zij het niet dat het Europese kampioenschap eigenlijk hoger aangeschreven staat dan het mondiale kampioenschap, zo verklaart zijn vader. "René heeft dus het EK gewonnen. Je moet je voorstellen dat dat begint met een kleine negentig deelnemers. En na drie races zien er een aantal 'nou, dat gaat 'm niet worden', die haken af. Maar we zijn toch nog met een kleine zeventig deelnemers overgebleven. Het kampioenschap wordt verreden over vier weekenden. Dat was in dit geval in Valencia in Spanje, Trinec in Tsjechië, Rodby in Denemarken en het laatste raceweekend was vorig weekend in Cremona in Italië." "Tijdens zo'n wedstrijd heb je na de kwalificatie vijf heats, een superfinale en een finale. Dat zijn in feite zeven races per weekend. Over 28 races heeft hij de meeste punten gescoord en de beste resultaten behaald. Drie keer het podium, een keer eerste, keertje tweede, keertje derde en zelfs de laatste keer vierde. Dus ja, onder alle weersomstandigheden, op verschillende circuits, zat hij er steeds bij. Dat is heel fijn", geniet Lammers. "We hebben om het af te maken op 8 oktober nog het FIA-wereldkampioenschap. Gek genoeg staat dat minder hoog aangeschreven dan het Europees kampioenschap, omdat het wereldkampioenschap over één weekend wordt verreden. Dus als je dan net even de pech hebt en je de verkeerde bandenspanning, het verkeerde tandwieltje, of wat dan ook hebt, dan kan je weekend voorbij zijn." Wereldwijd wordt er enthousiast gereageerd op de prestaties van Lammers, tot tevredenheid van senior. "Maar goed, het EK is in ieder geval iets wat bij de experts in de kartsport en ook de talentenscouts voor de toekomstige autosport heel hoog aangeschreven staat. Dus we zijn blij met alle goede recensies van de experts in de vakbladen hier en daar." De 'recensies' zijn inderdaad niet mis. "Karakter en klasse", zo kopt één van de bekendste kartplatformen bijvoorbeeld over de jonge Nederlander. "In Cremona legde hij zijn laatste examen af, een examen waarbij hij geen fouten mocht maken. Dat deed hij ook niet, want hij balanceerde op het randje van perfectie." Toch zal de familie Lammers niet naast de schoenen gaan lopen. "Daar zijn we trots op", reageert Jan. "Maar op hetzelfde moment houden we de voetjes op de grond. En misschien nog beter gezegd: de voetjes op het gas. De volgende race is over een paar weken en dan gaan we ons daar weer op concentreren. We kijken niet te ver vooruit."

Het 'eeuwige dilemma' van een vader/coach

"Ik ben trots, heel trots", vertelt Lammers als we hem vragen even uit zijn rol van coureur/coach te stappen en als een papa naar zijn zoon te kijken. "Dat is ook altijd het eeuwige dilemma. Jos zal met Max natuurlijk ook gewoon een heel moeilijk traject hebben afgelegd, en dat nog steeds doen. Toen Max in de Formule 1 kwam, ging het al heel snel verder dan wat Jos bereikt had. Dus op een gegeven moment werd de leerling dan meer de meester. Dan krijg je constant die dilemma's: Wanneer moet ik nu de vader zijn en wanneer de coach? Als coach wil je hem vaak ondersteboven aan het hek vastbinden. En als vader wil je je arm om hem heen slaan en zeggen: 'nou jongen, jammer, volgende keer beter'. Maar ja, daar leer je hem niks mee. Dus tussen die twee laveer je eigenlijk. Hij is ook pas vijftien jaar, een leeftijd waarop je natuurlijk redelijk in een transitie zit van een jongen naar een man. Dat zijn allemaal dingen, die gaan eigenlijk vanzelf. Er is ook geen cursus voor, dat moet je gewoon ondergaan. Maar we hebben er heel veel plezier mee samen en we zijn heel trots. Zijn moeder ook, Mariska, zij is bijna 100% bij alle races en ik ben er wanneer me dat lukt. Dus ik ben bij 80% of 85% van de races.

No compromise, geen plan B

Ondanks dat Jan zegt niet te ver vooruit te kijken, kunnen we het niet laten om hem te vragen dat toch even te doen. De lange termijn? Wat is het einddoel? Daar hoeft hij niet lang over na te denken. "Richting de Formule 1. No compromise , geen plan B. Formule 1 is waar we gewoon op koersen, want zonder een goal heb je ook geen missie. Als je de Mount Everest wilt beklimmen, dan zeg je ook niet 'nou ik zie wel hoe ver ik kom'. Dan is de top gewoon je doel. En daar moet je naar streven, want dan weet je ook waar je je voor moet inrichten, dan weet je waar je voor moet trainen", klinkt vader Lammers vastberaden. "Op alle vlakken moet je natuurlijk voorbereid zijn. Je moet een goed strategisch plan hebben, ook een goed stappenplan, want je moet ook geen twee treden tegelijk proberen te nemen. Daar kan je natuurlijk ook op blijven hangen. Kortom: Je moet een goed stappenplan maken, je moet realistische doelstellingen hebben, en natuurlijk het einddoel, maar een marathon ren je ook met een heleboel stapjes. Dus je moet de realistische tussenstations gewoon in de focus hebben. En dan, net als op school, moet je één voor één die toetsen doorstaan voordat je verder gaat." De vastberadenheid bij vader Lammers wordt met de seconde duidelijker. Samen met zijn zoon wil hij het maximale. De meest uitdagende weg richting de koningsklasse wordt uitgestippeld voor de ruwe diamant die René momenteel nog is. "Wij hebben zelf altijd gezegd: als we niet winnen, gaan we niet door. Gewoon om richting onszelf objectiviteit te creëren. Want ik kan natuurlijk wel zeggen dat mijn zoon de beste is, maar als hij geen races wint, ja, waar blijf je dan? Het draait echter ook om het niveau van de races. Je kunt altijd, dat noemen ze dan in het Engels zo mooi, een big fish in een small pond zijn, maar daar schiet je niks mee op. Dus wij hebben altijd als doelstelling gehad: het moeilijkste kampioenschap. En dan moet je bij het beste team proberen te zitten en dan ook nog de beste teamgenoten hebben. Want als je die dan allemaal weet te verslaan, ja, dan ben je goed opgeleid." Lammers vervolgt. "En je hebt dat in allerlei klassen, ook in de Formule 4. Dat zou dan de instapklasse zijn (in de single seaters, red.), ook voor René. Maar als je naar de Formule 4 gaat en je pakt een of ander kampioenschap in een klein land waar er maar twaalf of vijftien deelnemers of zo zijn, ja, dan sta je vaak op het podium. Maar als je gewonnen hebt: van wie heb je dan gewonnen? En hoe zwaar is die competitie? Dat weegt voor ons zwaar, want anders gaan we onszelf in de maling nemen", aldus 67-jarige Sportief Directeur van de Dutch Grand Prix. Dan de hamvraag: Wanneer zien we René in de Formule 1 terug? Haastige spoed is zelden goed, zo redeneert Lammers, die zijn zoon de autosportladder trede voor trede wil laten beklimmen. "Eind 2028 is René klaar met zijn 'opleiding', dus in 2029, en mocht dat eerder zijn, nou ja, dan is er iets geweldigs gebeurd. Dus op dit moment hebben we daar de tijd voor uitgetrokken, want nogmaals, die vooropleiding is gewoon belangrijk", zo sluit de wijze vader af.

Viaplay
x
McLaren Norris verklaart kwalificatieresultaat met cynische sneer naar Red Bull