Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Is de nieuwe Toro Rosso een oude Red Bull?

Red Bull en Toro Rosso werken intensiever samen dan de afgelopen jaren. Daarbij zoeken ze de grenzen van het Formule 1-reglement op. Maar is de STR14 nu een kopie van de RB14 van vorig jaar of niet?

Publiek geheim is dat Toro Rosso de beschikking heeft over talloze onderdelen van de Red Bull van 2018, zowel aerodynamische onderdelen als 'onderhuidse' onderdelen. Teambaas Franz Tost ziet het als een voordeel voor zijn kleine team dat het gebruik kan maken van de kennis en techniek van Red Bull.

De voorkant van de STR14 vertoont daarbij grote gelijkenissen met die van de STR13, de bolide van 2018. Daarbij hanteert het team een afwijkende stijl ten opzichte van Red Bull en kopieerde het in 2018 het concept van Mercedes. Ook de sidepods en vleugelelementen in dat gebied wijken af van de Red Bull, waarbij hoge sidepod-inlaten worden gehanteerd zoals Ferrari deed. "In vergelijking tot andere teams zijn we aanzienlijk kleiner. Doordat we nu samenwerken met Red Bull en dezelfde Honda-motor krijgen, hebben onze mensen meer tijd om te werken aan de details van de auto. Uiteindelijk maken deze details het verschil in de performance", aldus Tost. Gelijkenissen tussen de beide auto's zijn er volop. Zo heeft de voorwielophanging en de bevestiging daarvan veel weg van die van de Red Bull van Max Verstappen en Daniel Ricciardo uit 2018. De achterzijde van de STR14 doet sterk denken aan die van de RB14. Sterk aflopende sidepods en een ranke vorm, zoals we van ontwerper Adrian Newey gewend zijn. Doordat beide teams dezelfde Honda-motoren gebruiken en de aandrijving afkomstig is van Red Bull Technologies, is het mogelijk om de achterzijde van de auto grotendeels gelijk te houden. De Toro Rosso is uitgerust met dezelfde versnellingsbak en aandrijving als de Red Bull. Ook de achterwielophanging is afkomstig van het Oostenrijkse team. "Het merendeel van de onderdelen die we van Red Bull ontvingen zijn onderdelen van vorig seizoen. Toro Rosso kan zichzelf niet zo snel ontwikkelen en kent een trager productieproces dan de grotere teams", aldus teambaas Tost. Dat Toro Rosso probeert om op deze manier succesvoller te worden dan de negende positie van het afgelopen jaar is logisch. De Italiaanse renstal maakt dankbaar gebruik van de regels en leunt op het grote Red Bull. Men zou het team wel tekort doen door te roepen dat ze een kopie van de Red Bull op de baan laten rijden, omdat het wel degelijk zelf aan de slag is gegaan met de nieuwe bolide. De STR14 heeft volop technologie van het moederteam aan boord, maar wijkt op diverse punten sterk af van de filosofie die Red Bull de afgelopen jaren voerde. Op die manier heeft het kleine team het beste van twee werelden in huis: bewezen goede onderdelen en techniek enerzijds, en anderzijds de vrijheid om zelf een auto te ontwerpen. Woensdag wordt de nieuwe bolide van Verstappen en Gasly gepresenteerd. Dan wordt ook duidelijk of de nieuwe RB15 fors gewijzigd is, of dat Adrian Newey en zijn team vasthouden aan de succesvolle koers van de afgelopen jaren.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi