vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Is de nieuwe Toro Rosso een oude Red Bull?

Red Bull en Toro Rosso werken intensiever samen dan de afgelopen jaren. Daarbij zoeken ze de grenzen van het Formule 1-reglement op. Maar is de STR14 nu een kopie van de RB14 van vorig jaar of niet?

Publiek geheim is dat Toro Rosso de beschikking heeft over talloze onderdelen van de Red Bull van 2018, zowel aerodynamische onderdelen als 'onderhuidse' onderdelen. Teambaas Franz Tost ziet het als een voordeel voor zijn kleine team dat het gebruik kan maken van de kennis en techniek van Red Bull.

De voorkant van de STR14 vertoont daarbij grote gelijkenissen met die van de STR13, de bolide van 2018. Daarbij hanteert het team een afwijkende stijl ten opzichte van Red Bull en kopieerde het in 2018 het concept van Mercedes. Ook de sidepods en vleugelelementen in dat gebied wijken af van de Red Bull, waarbij hoge sidepod-inlaten worden gehanteerd zoals Ferrari deed.

"In vergelijking tot andere teams zijn we aanzienlijk kleiner. Doordat we nu samenwerken met Red Bull en dezelfde Honda-motor krijgen, hebben onze mensen meer tijd om te werken aan de details van de auto. Uiteindelijk maken deze details het verschil in de performance", aldus Tost.

Gelijkenissen tussen de beide auto's zijn er volop. Zo heeft de voorwielophanging en de bevestiging daarvan veel weg van die van de Red Bull van Max Verstappen en Daniel Ricciardo uit 2018. De achterzijde van de STR14 doet sterk denken aan die van de RB14. Sterk aflopende sidepods en een ranke vorm, zoals we van ontwerper Adrian Newey gewend zijn.

Doordat beide teams dezelfde Honda-motoren gebruiken en de aandrijving afkomstig is van Red Bull Technologies, is het mogelijk om de achterzijde van de auto grotendeels gelijk te houden. De Toro Rosso is uitgerust met dezelfde versnellingsbak en aandrijving als de Red Bull. Ook de achterwielophanging is afkomstig van het Oostenrijkse team.

"Het merendeel van de onderdelen die we van Red Bull ontvingen zijn onderdelen van vorig seizoen. Toro Rosso kan zichzelf niet zo snel ontwikkelen en kent een trager productieproces dan de grotere teams", aldus teambaas Tost.

Dat Toro Rosso probeert om op deze manier succesvoller te worden dan de negende positie van het afgelopen jaar is logisch. De Italiaanse renstal maakt dankbaar gebruik van de regels en leunt op het grote Red Bull. Men zou het team wel tekort doen door te roepen dat ze een kopie van de Red Bull op de baan laten rijden, omdat het wel degelijk zelf aan de slag is gegaan met de nieuwe bolide. De STR14 heeft volop technologie van het moederteam aan boord, maar wijkt op diverse punten sterk af van de filosofie die Red Bull de afgelopen jaren voerde. Op die manier heeft het kleine team het beste van twee werelden in huis: bewezen goede onderdelen en techniek enerzijds, en anderzijds de vrijheid om zelf een auto te ontwerpen.

Woensdag wordt de nieuwe bolide van Verstappen en Gasly gepresenteerd. Dan wordt ook duidelijk of de nieuwe RB15 fors gewijzigd is, of dat Adrian Newey en zijn team vasthouden aan de succesvolle koers van de afgelopen jaren.