vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
Quali za 30 mrt 16:00 17:00
Race zo 31 mrt 17:10 19:10
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
Quali za 13 apr 08:00 09:00
Race zo 14 apr 08:10 10:10
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Jaarrapport: Williams, het nieuwe lelijke eendje van de Formule 1

Wat een spannend Formule 1-seizoen leek te gaan worden, bleek uiteindelijk toch een makkelijk prooi voor Lewis Hamilton en Mercedes. Daarachter gebeurde er echter genoeg om nog eens eens uitgebreid bij 2018 stil te staan middels een tiental teamrapporten. Vandaag: Williams, het team dat het stempel van lelijke eend van de Formule 1 overnam van Sauber.

Toen op 15 februari het laken van de Williams FW41 werd getrokken, was men het erover eens. Het was een gewaagd ontwerp, waarmee Williams weleens hoge ogen kon gooien. Enkele maanden later was er niemand meer te vinden die ook maar iets positiefs over het barrel kon zeggen. Coureurs Lance Stroll en Sergey Sirotkin waren het slachtoffer van een grove ontwerpfout van ontwerper Paddy Lowe en zijn team.

Lowe stond mede aan de basis van de succesvolle Mercedes-bolides van 2014 t/m 2016 en wilde enkele concepten van die auto's doorvoeren bij Williams, waaronder het koelingsconcept. Dit zorgde echter voor grote koelingsproblemen, waarvoor oplossingen werden gevonden in onder andere het openknippen van het bodywork met alle aerodynamische gevolgen van dien.

Hoogte- en dieptepunten
Het dieptepunt kwam in enkele Grands Prix waarin Williams zelfs langzamer was dan vorig jaar, waar andere teams anderhalve seconder sneller waren. De zoektocht naar Williams' hoogtepunten van 2018 is een korte. Ja, Lance Stroll ging net als in 2017 rap in Azerbeidzjan (foto hieronder), maar daar profiteerde het team optimaal van de Mercedes-power en enkele uitvalbeurten. Niet geheel ontoevallig scoorde Williams een dubbele puntenfinish op Monza, maar daar bleef het voor wat betreft de puntenoogst ook bij.

Eerlijk is eerlijk, met Lance Stroll en Sergey Sirotkin beschikte Williams ook bepaald niet over de coureurs met de juiste slagkracht om Williams uit het slop te trekken. Het is niet voor niets dat Robert Kubica regelmatig in de FW41 werd gezet. De Pool schuift volgend jaar door naar de functie van racecoureur. Gezien zijn handicap een prachtig verhaal dat zich laat lezen als een jongensboek, maar met zijn aanstelling gaan wel enkele vraagtekens gepaard. Hoe goed is hij werkelijk nog, en belangrijker nog, hoeveel hinder ondervindt hij van zijn geblesseerde arm?

Dat Robert Kubica gezien zijn ervaring een goede mentor kan zijn voor zijn nieuwe teamgenoot George Russell leidt geen twijfel. Op papier is dat rijdersduo al tien keer beter dan dat van het afgelopen seizoen. Als Williams tevens een goede vervanger weet te vinden voor de vertrekkende hoofdsponsor Martini en daarmee de geldzorgen enigszins het hoofd kan bieden, gloort er wellicht weer wat hoop aan de horizon. Paddy Lowe zal er in ieder geval alles aan gelegen zijn de zeperd van 2018 recht te zetten.

Conclusie
Williams is zonder meer de grootste tegenvaller van 2018. Vorig jaar, toen nog met Felipe Massa binnen de gelederen, wist het topteam van weleer nog beslag te leggen op de vijfde plaats in het WK. Dit jaar was het geen schim meer van zichzelf. Williams was met afstand het langzaamste team op de F1-grid. Eén voordeel: volgend jaar kan het alleen maar beter gaan.

Cijfers en statistieken van Williams in 2018

Cijfers 2018 2017
Aantal WK-punten 7 83
Beste resultaat 8e 3e
Podiumplaatsen 0 1
Aantal uitvalbeurten 6 8
Positie WK-teams 10e 5e
Breaking Welkom op het nieuwe RacingNews365!