Al sinds de Grand Prix van Singapore deden in de paddock geruchten de rondte dat twee Formule 1-teams zich niet volledig hebben gehouden aan de regels omtrent het budgetplafond. Red Bull en Aston Martin werden genoemd, maar officieel kwam er pas op maandag 10 oktober nieuws naar buiten vanuit de FIA. En inderdaad, die bewuste twee teams werden genoemd. Wat voor straf er precies zal worden uitgedeeld, dat is volgens Allard Kalff niets meer dan gissen. De FIA zal uiteindelijk met een oordeel komen en tot die tijd weet men het simpelweg niet. In een interview met RacingNews365 legt de voormalig coureur uit dat men rustig moet afwachten op de uitslag van het onderzoek en dat er mogelijk iets gaande is wat vele malen erger is dan een 'minor breach' van een team: een lek binnen de FIA. "Ik verwacht niet dat het grote gevolgen gaat hebben (voor Red Bull, red.), maar ik heb me voorgenomen dat ik daar niks over wil zeggen verder. Kijk, ik weet het niet en iedereen die zegt dat ze het weten... ik heb mensen horen zeggen dat ze zéker weten dat Aston Martin en Red Bull 7.5 miljoen euro boete krijgen. Die zijn helemaal uit de poppenkast gevallen! Níémand weet hoe het zit. De enigen die het wel weten, dat zijn de mensen van de FIA en de betrokken teams." "Alleen zij weten hoe het zit en voor de rest is het allemaal geouwehoer in de ruimte. We kunnen wel nadenken waar het ongeveer over gaat en wat logisch zou kunnen zijn. Christian Horner zei bijvoorbeeld dat het gaat om een verschil in interpretatie. Dat zou logisch kunnen zijn, maar verder weet ik het ook niet en weet niemand het. Mensen die zeggen van wel, zeggen maar wat in de hoop dat ze het goed hebben en achteraf kunnen zeggen: 'Ik zei het toch!'"
Mogelijk lek bij de FIA een groot probleem
Het is volgens Kalff vooral zorgelijk dat iedereen binnen de paddock al van tevoren wist dat het om Red Bull en om Aston Martin zou gaan. Het lijkt volgens de Viaplay -commentator eerder op een lek, dan op stom toeval. "Het enige wat ik wel heel schandalig vind, is dat er dus schijnbaar mensen wisten dat het om Aston Martin en om Red Bull ging." "Ergens heeft er iemand gelekt. Dat vind ik nog veel schandaliger dan het feit dat er nu een discussie is over of er wel of niet te veel geld is uitgegeven." Wat er op dit moment verder allemaal gaande is bij de FIA en bij Red Bull, dat hoeft volgens Kalff niet allemaal openbaar te worden gemaakt. "In de zin van: 'we hebben een discussie gehad en ze hebben wel of juist geen straf gekregen', dat is prima, maar transparanter dan dat moet het ook niet zijn." "Wie wordt daar namelijk beter van? Als je nu al kijkt wat voor onzin er allemaal wordt geroepen. Er moet dadelijk gewoon een bericht komen met: 'Dit was waar de discussie over ging, dit is wat de uitspraak is, dit is wat de straf is. Klaar en een fijne dag." Dit is een aantal jaren geleden bij Ferrari heel anders gelopen, zo legt Kalff uit. "Daar hebben ze nooit verteld wat er mis was en ook eigenlijk niet verteld wat de straf is. Alsof je zegt: 'Wij hebben gemerkt dat Ferrari iets heeft gedaan wat niet mag en we hebben ze een straf gegeven, maar die blijft wel geheim.' Dat moet je niet doen. Je moet zeggen dat er iets is gebeurt, wat er daarna besloten is en wat de straf is. Punt."
Als je iets nieuws verzint voor op de auto, dan gaat het ook zo
Allard Kalff over het interpreteren van het budgetplafond
Wat valt wel en wat valt juist niet onder het budgetplafond?
Na het eerste Formule 1-seizoen waarin een budgetplafond van kracht is, is het volgens Kalff meer dan logisch dat er een aantal vragen zijn. "Wat ik begrijp is dat er een discussiepunt is over of je wel of niet personeel gratis eten mag geven en er is ook iets over mensen die ziek thuis hebben gezeten. Nou, schijnbaar valt daar een deel van onder de budget cap en een deel misschien niet. Daar gaan ze het nu mogelijk over hebben." "Daarna kunnen er twee dingen gebeuren. Of Red Bull zegt dat ze het verkeerd hebben gedaan en de FIA geeft een straf, of ze vinden nog steeds niet dat ze iets verkeerd hebben gedaan. In dat geval gaat het naar een panel (de Cost Cap Administration, red.) en als ze schuldig zijn, dan krijgen ze een straf. In Singapore is het hele weekend nog geroepen: 'Nou, Red Bull en Max Verstappen kunnen de titel weleens kwijtraken', maar níémand weet dat!" Het is rustig afwachten tot de FIA een oordeel velt over het overschrijden van het budgetplafond. Kalff vindt het goed dat er naar gekeken wordt en stelt dat het een kwestie van tijd was voordat dit zou gebeuren bij een van de tien F1-teams. "Dit was anders misschien volgend jaar gebeurd, of het jaar daarna bij een ander team. Dan is het nu toch prima dat het bij Red Bull naar boven komt en ze daar over praten? Dan weet dadelijk iedereen wat wel mag en wat niet mag." "Vergeet niet: als je iets nieuws verzint voor op de auto, dan gaat het ook zo. Als iemand het reglement leest en vindt dat het mag, dan ga je ook naar de FIA en zullen zij uiteindelijk zeggen of het mag. Of juist niet. Het ding is alleen: hierbij voer je de discussie vóór je het produceert. Het probleem met het budgetplafond is natuurlijk dat als je die discussie hebt, al het geld al uitgegeven is." "Niemand heeft schijnbaar bedacht: 'We moeten van tevoren even vragen hoe het zit met die lunches.' Ze zijn er gewoon vanuit gegaan dat wat zij doen, goed is. Je hebt dit soort discussies altijd. Laten wij lekker rustig wachten op de uitslag en dán allemaal losgaan."
Meest gelezen