© Sauber

Nieuwsoverzicht

Kan Alfa Romeo Racing de teamsuccessen van 2008 evenaren?

De bekendmaking kwam hoewel het een kwestie van tijd was als donderslag bij heldere hemel. Opeens was Sauber niet meer. Alfa Romeo Racing was geboren. De vraag rijst al snel of Alfa Romeo Racing de succes van BMW Sauber uit 2008 kan evenaren.

Het was niet voor het eerst dat Sauber de naam verbond aan een grote autofabrikant. Van 2006 tot en met 2009 ging Sauber door het leven als het fabrieksteam van BMW, de naam Sauber, waarbij de naam Sauber in stand werd gehouden in tegenstelling tot nu het geval is met Alfa Romeo.

Destijds kon 2006 worden beschouwd als een overgangsjaar voor de BMW-Sauber formatie. Het team kwam op eigen benen te staan, nadat de Zwitsers in de jaren ervoor kon rekenen op steun vanuit Ferrari. Langzaam maar zeker kropen de wit-blauwe bolides naar voren, met podiumplaatsen voor Nick Heidfeld in Hongarije en voor debutant Robert Kubica op Monza. Het was een ontwikkeling die we ook afgelopen seizoen terugzagen bij Alfa Romeo Sauber. Met name Charles Leclerc was steeds vaker in de voorste regionen van de middenmoot te vinden.

Als het team uit Hinwil ongeveer hetzelfde pad blijft volgen als decennium geleden, moet de ontwikkeling zich in 2019 gestaag voorzetten, om in 2020 te strijden om overwinningen, zoals het team ook in 2008 deed. Kubica won de Grand Prix van Canada, tot op de dag van vandaag de enige overwinning van Sauber. Nick Heidfeld maakte er zelfs een spectaculaire één-twee van. Natuurlijk kun je spreken van enig geluk op die dag, maar daarmee doe je de prestaties van BMW Sauber tekort. Na diezelfde GP was het immers de Pool die aan de leiding ging van het kampioenschap en heus niet enkel vanwege die ene overwinning.

© BMW

Het is natuurlijk de vraag of Alfa Romeo daadwerkelijk in de voetsporen van BMW kan treden. Met Kimi Raikkonen binnen de gelederen hebben ze iemand die zeker zo goed als Heidfeld en Kubica destijds de ontwikkeling van een auto vlot kunnen trekken. Van de Ferrari-motor in het achteronder weten we bovendien dat die tot de beste van het Formule 1-veld behoren, dus die smaakbepalende ingrediënten zijn aanwezig. Als ze ook de beste windtunnel ter wereld goed wordt gebruikt, moet met het chassis ook de juiste weg ingeslagen kunnen worden.

Het is bovendien nooit een gebrek aan infrastructuur geweest dat Sauber aan het achterste eind van de grid hield. Een gebrek aan geld was daar des te meer debet aan, iets wat anno 2019 niet meer aan de orde. De alliantie met BMW liet in de jaren '00 zien dat met geld Sauber een partij is om rekening mee te houden. De komende jaren moeten dan opnieuw aan gaan tonen.

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen