Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Kan Red Bull de Formule 1 weer als vanouds domineren?

"We willen de Formule 1 met Red Bull weer als vanouds domineren." Het zijn de gretige woorden van Max Verstappen en hij zal daarmee inzetten op dominantie in 2020, maar is het niet realistischer om in te zetten op 2021?

Reken nooit buiten Mercedes

In 2020 krijgt Red Bull de laatste kans om Max Verstappen tot de jongste Formule 1-wereldkampioen ooit te maken. Daarvoor moet alles kloppen. Verstappen moet foutloos blijven, het chassis moet van meet af aan goed zijn en Honda moet de beloofde sprong maken om langszij Ferrari en Mercedes te komen. Dat zijn nogal wat mitsen en maren, maar irreëel is het allerminst. Om de sport weer te domineren is echter meer nodig. Niks wijst er namelijk op dat Mercedes niet wéér een kracht wordt om rekening mee te houden. Om op gelijke hoogte met Mercedes te komen is één stap nodig, om Mercedes te overtreffen zijn er zeker twee nodig, dat terwijl Red Bull in recente jaren eerder tijd verloor aan het begin van een seizoen dan dat het tijd won. Het zetten van twee stappen vooruit is misschien teveel gevraagd, maar ook met die ene stap moet Verstappen in staat worden geacht op zijn minst een gooi te doen naar de titel.

2020 is 2010 niet

Overigens jaagt Red Bull op zichzelf. Om Max Verstappen tot de jongste F1-kampioen ooit te kronen zal men het record van Sebastian Vettel moeten verbreken. Hij vestigde dat record in 2010 met, jawel, Red Bull Racing. Er zouden nog eens drie wereldtitels op volgen, waardoor we nu terugkijken op die periode als de dominante jaren van Red Bull. Inmiddels het het klimaat echter wel iets veranderd. Niet onbelangrijk, het Mercedes van toen was nog niet het Mercedes van nu. De Duitse constructeur was nog maar net ingestapt in de Formule 1 en had, logischerwijs, de nodige jaren nodig én ingrijpende regelwijzigingen (invoering V6-turbomotoren) in 2014 om de winnende formatie te worden die het nu is.

Overigens had Red Bull nadat het instapte in 2005 eveneens de nodige jaren nodig én ingrijpende regelwijzigingen (in 2009) nodig om te kunnen gaan winnen. Conclusie? Ingrijpende veranderingen kunnen werken als een katalysator voor dominantie. Het uitblijven nieuwe regels zoals in 2020 laat veel minder ruimte voor grote verschuivingen in het deelnemersveld.

In 2021 kan het gebeuren

De volgende ingrijpende veranderingen staan gepland voor 2021. Dit vormt voor Red Bull een op papier betere kans om de sport weer als vanouds te gaan domineren zoals Max Verstappen dat voor ogen heeft. Het is dan wel zaak dat topontwerper Adrian Newey een goede auto aflevert, liefst voorzien van nauwelijks te kopiëren noviteit zoals hij dat in het verleden meermaals deed. Als in 2021 de nieuwe reglementen worden ingevoerd, is Honda zeker nog één jaar van de partij. En net zoals je niet buiten Mercedes mag rekenen, mag je anno nu mogelijk ook niet meer buiten de Honda-motor rekenen. De Japanse krachtbron maakte vorig jaar grotere stappen dan elke andere motorfabrikant. De ontwikkelingscurve die daarbij hoort kan, indien die wordt doorgetrokken, de minder steile curve van Mercedes doorkruisen. Is het onmogelijk dat Red Bull de Formule 1 in 2020 gaat domineren? Nee, zeker niet, maar misschien dat 2021 veel meer de kans biedt om Red Bull naar de absolute top te katapulteren. Verstappen is dan nog steeds jong, maar alsnog een jaartje ouder en wijzer, en teamgenoot Alexander Albon heeft een extra jaar de tijd gekregen om te rijpen. Vergeet immers niet dat om echt te domineren je een sterke tweede rijder nodig hebt. Red Bull had dat in de dominante jaren in de persoon van Mark Webber, Mercedes kon een beroep doen op Nico Rosberg en Valtteri Bottas.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"