Na afloop van de eerste testdag werd er veel over de indrukwekkende snelheid van Max Verstappen en Red Bull gesproken. Zouden zij die lijn door kunnen trekken op dag twee? Initieel was het antwoord nee, want Sergio Perez kwam 's morgens na vijf rondes binnen met remproblemen. Het brandje werd vakkundig geblust, maar de RB20 bleef meer dan een halfuur in de pitstraat staan.
Ondertussen reden de andere teams gestaag hun rondjes op het Bahrain International Circuit. Charles Leclerc was de snelste op de C3-band (medium), al werd hij ook het grootste slachtoffer van een vervelend incident. De Monegask trok onbewust een putdeksel los voor bocht 11 en liep een rondje later vloerschade op. Een deja-vu voor Ferrari dus, want Carlos Sainz reed tijdens de Grand Prix van Las Vegas in 2023 ook keihard over een loszittend putdeksel heen.
Zoveel schade als in Las Vegas was er niet, maar Ferrari moest wel de vloer vervangen. De ochtendsessie werd door de reparaties niet meer hervat en de FIA besloot om de middagsessie met een uur te verlengen. Om 12:00 uur Nederlandse tijd zouden de lichten weer op groen springen, een uurtje eerder dan gepland.
Perez had tot dat moment maar twintig rondjes gereden en leek het kind van de rekening te worden. Max Verstappen zou de middagsessie voor zijn rekening nemen, maar Red Bull besloot het schema om te gooien. Perez mocht ook na de lunch in actie komen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Sainz snel, zeer snel
De middagsessie begon redelijk rustig. De meeste teams werkten een aantal langere runs af, waarna Carlos Sainz namens Ferrari ineens op de zachte C4-band naar buiten reed. Zijn rondetijden waren indrukwekkend te noemen, want de Spanjaard was verreweg de snelste van het pak. Zegt het veel over de krachtsverhoudingen? Niet echt, maar met een rondetijd van 1:29:9 kan je thuiskomen.
Lando Norris was de volgende die er even voor ging zitten. De McLaren-coureur was op mediums lange tijd de nummer twee, al kwam hij wel meer dan een seconde tekort ten opzichte van Sainz. Perez legde ondertussen veel kilometers af, maar geheel probleemloos ging dat wederom niet. De Mexicaan had kortstondig een elektronisch probleem en hobbelde naar de pits. Veel pijn deden de kinderziektes echter niet. Perez was sneller dan Norris, eindigde als tweede en reed 129 ronden.
Dan blijft er nog één topteam over: Mercedes. Lewis Hamilton, die na dit seizoen naar Ferrari vertrekt, nam de hele testdag voor zijn rekening. Echt soepel ging dat 's ochtends niet, want de zevenvoudig wereldkampioen had veel last van onder- en overstuur. In de slotfase van de middagsessie toverde Hamilton wel de derde tijd uit de hoge hoed op de mediums. Mercedes had wat aanpassingen doorgevoerd en dat wierp zijn vruchten af. Norris werd dus naar de vierde plaats verwezen.
De tekst gaat onder de uitslag verder.
Productiviteit
Tijdens de testdagen is het aantal ronden per team veel belangrijker. Red Bull, Ferrari en Mercedes doorbraken bijvoorbeeld allemaal de barrière van honderd ronden. Sowieso is de betrouwbaarheid bij veel teams in orde. Alleen Norris stond in de slotfase lange tijd binnen met een probleem, waardoor McLaren het minst productieve team van de dag was.
Achter de topteams viel RB weer positief op. Daniel Ricciardo en Yuki Tsunoda waren lekker bezig en lieten constant redelijke rondetijden noteren. Williams krabbelde ook op na een mindere eerste dag. Logan Sargeant reed meer dan honderd ronden.
Aantal gereden ronden per team
Team | Aantal ronden |
---|---|
Ferrari | 138 |
Stake F1 | 135 |
Red Bull | 129 |
RB | 128 |
Aston Martin | 127 |
Haas | 124 |
Mercedes | 123 |
Williams | 117 |
Alpine | 111 |
McLaren | 87 |
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!