Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Mexico 2019

Klagende Hamilton wint Mexicaanse GP, bijrol voor Verstappen na touches

Lewis Hamilton is dankzij een uitstekende strategie winnaar geworden van de Mexicaanse Grand Prix. De Brit kwam in de eerste ronde in aanraking met Max Verstappen, die na een lekke band zichzelf van de laatste positie terug knokte naar de zesde plaats.

Met Charles Leclerc en Sebastian Vettel op de eerste startrij en Max Verstappen vanaf de vierde positie, ging de Mexicaanse Grand Prix van start. De lange run naar de eerste bocht zorgde ervoor dat het dringen werd en daarbij raakte Lewis Hamilton de auto van Verstappen, die terug viel tot de achtste positie.

Verstappen wist al snel terrein goed te maken door Bottas te passeren. Voor de Red Bull-coureur ging zijn race van kwaad tot erger, doordat hij bij zijn inhaalactie op Mercedes-coureur een lekke rechter achterband op liep en terug viel tot de laatste positie.

Vooraan hadden de beide Ferrari's de controle over de race met Lelcerc voor Vettel en Albon, die goed wist bij te blijven. De race werd een strategisch spel waarbij Albon en Leclerc kozen voor een tweestopper, terwijl Vettel, Hamilton en Bottas kozen voor een eenstopper. Hamilton koos ervoor om zijn stop te maken bij het ingaan van de 25e ronde, maar Vettel en Bottas reden aanzienlijk langer door. Een strategische beslissing van het team waar de Brit absoluut niet blij mee was. Meermaals plaatste hij zijn vraagtekens bij de strategie.

Verstappen wist zichzelf ondertussen langzaam naar voren te rijden, maar de inhaalrace verliep niet zo soepel als vooraf gehoopt. Na 25 ronden vond de Red Bull-coureur zichzelf terug op de twaalfde positie en gloorden er weer punten.

Uitslag Race - Mexico

# Coureur Team Tijd Band
Resultaten worden geladen...

Vettel controleerde ondertussen de race en had een voorsprong van zes seconden opgebouwd ten opzichte van Bottas. Het wachten was op de eerste, en enige, stop van het duo, waarmee de leiding in handen zou komen van Leclerc. Verstappen had ondertussen een prima tempo gevonden op zijn medium band en wist in ronde 30 de tiende plaats over te nemen van Sainz.

Bottas dook in de 37ste ronde de pits in om te wisselen naar een nieuwe set van de harde band. Zijn voorbeeld werd direct gevolgd door leider Vettel, die terug viel tot de vierde positie achter Leclerc, Hamilton en Albon, waarbij Leclerc en Albon nog een stop moesten maken.

Verstappen was ondertussen aan de staart van thuisrijder Sergio Perez aanbeland en ditmaal wist de Red Bull-coureur wel voorbij te komen aan de Mexicaan. Leider Leclerc dook in de 44ste ronde de pits in om te wisselen naar een nieuwe set van de harde band, maar verloor kostbare seconde bij zijn stop, waardoor hij terug viel tot de vijfde plaats achter Bottas.

WK-leider Hamilton klaagde meermaals over de strategie van zijn team over de boordradio, maar had met 25 ronden te gaan de leiding in handen. Het gaatje richting Vettel bedroeg echter slechts twee seconden, maar de banden van de Duitser waren veertien ronden verser. Het venijn van de Mexicaanse Grand Prix zat hem dan ook in de staart van de race, waarbij bandenmanagement en strategie zeer belangrijk was.

De kritiek van Hamilton richting zijn strategen verstomde toen bleek dat hij probleemloos naar de zege reed, voor Vettel en Bottas. Veel vuurwerk brachten de topcoureurs vandaag niet, ondanks de vaak kleine verschillen. De zege van Hamilton was niet genoeg om de wereldtitel binnen te slepen. Verstappen wist na een inhaalrace beslag te leggen op de zesde positie.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Formule 1 GP Mexico 2019 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi