Vanaf de vierde positie kende Max Verstappen een prima start en nam hij de derde positie van Lewis Hamilton kortstondig over. De Brit raakte de Red Bull-coureur echter in de tweede bocht, waarop beide coureurs door het gras moesten. Verstappen viel hierbij terug naar de achtste positie.
In een poging om terrein goed te maken waagde Verstappen een inhaalactie op Valtteri Bottas in het stadiongedeelte, maar werd hierbij licht getoucheerd op zijn rechter achterband. Deze liep schade op en ging enkele honderden meters later kapot. Een langzame ronde richting de pits zorgde ervoor dat de Nederlander terug viel tot de laatste plaats en aankeek tegen een achterstand van een volle minuut ten opzichte van leider Leclerc.
Verstappen gaf echter niet op en wist zichzelf terug te knokken in de punten en liet daarbij enkele van zijn karakteristieke inhaalacties zien. Na 30 ronden vond hij zichzelf terug op de tiende positie, maar verkeerde daarbij wel in de wetenschap dat een pitstop nog zeer waarschijnlijk was in de slotfase.
De Red Bull-coureur beet zichzelf vast in zijn stuur en bracht een prima tempo aan de man, waarbij hij na 43 ronden ook de Racing Point van Sergio Perez verschalkte voor de zevende positie. Opmerkelijk daarbij was dat Verstappen vanaf het moment van zijn stop geen seconde verloren had ten opzichte van leider Leclerc. De zevende plaats werd een zesde, nadat Daniel Ricciardo zijn pitstop had gemaakt.
Voor Verstappen was het zaak om zijn harde banden zo goed mogelijk te managen in een poging om het einde van de race op deze banden te halen. Daarin slaagde hij door liefst 65 ronden op de harde band te rijden, waarbij zijn racetempo uitstekend was. De zesde plaats bleek het maximaal haalbare, maar zal ervoor zorgen dat Verstappen met een kater het Autódromo Hermanos Rodríguez verlaat in de wetenschap dat er veel meer in had gezeten.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Mexico 2019 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!