Momenteel wordt er hard gewerkt om Circuit Zandvoort gereed te krijgen voor de aanstaande Grand Prix. Na 35 jaar keert de koningsklasse van de autosport eindelijk weer terug op Nederlandse bodem en daar wordt flink voor uitgepakt. Zo werd bekend dat de Arie Luyendykbocht zal worden omgetoverd tot een kombocht met een hellingshoek van liefst 32 procent. Voor bandenleverancier Pirelli zorgt dat voor kopzorgen. Al helemaal als er wordt teruggedacht aan het Michelin-debacle in 2005, toen er in de Verenigde Staten slechts door zes bolildes kon worden geracet, omdat Michelin-banden de kombocht op het circuit in Indianapolis niet aan konden. Toch kan Pirelli weinig concreets doen om soortgelijke problemen te voorkomen, zo vertelt Pirelli-man Mario Isola: "Volgens de regels mogen we geen speciale banden maken voor Zandvoort, dus we kunnen niet een speciale band met een spceciale constructie ontwikkelen voor Zandvoort." "Het enige wat we kunnen doen is het aanpassen van de bandenspanning tijdens de Grand Prix in Nederland en de spanning van de banden aan de start van de race te verhogen", aldus Isola tegenover onder andere Autosport.com . Met data die de bandenleverancier heeft verkregen van Circuit Zandvoort is Pirelli momenteel bezig met simulaties, zodat de bandenleverancier kan voorspellen wat de kombocht voor effect heeft op haar banden: "Maar om een echt realitisch beeld krijgen hebben we ook data van de simulaties van de teams nodig", zo sluit de Italiaan af. Krijgen we vuurwerk in de laatste Grand Prix van 2019? Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Jeroen van Inkel blikken vooruit in de RacingNews365-podcast.
Meest gelezen