Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Jan Lammers

Lammers looft fenomenaal seizoen Verstappen: 'Er is een probleem als hij tweede wordt'

De kansen voor de tweede wereldtitel van Max Verstappen zijn wederom gestegen nu de Nederlander nóg een overwinning op zijn naam heeft staan dit Formule 1-seizoen, terwijl rivaal Charles Leclerc uitviel. Jan Lammers legt uit waarom Verstappen ook de komende races een voordeel heeft, terwijl Leclerc het steeds zwaarder gaat krijgen.

Verstappen win Baku 2022
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Contentpool

Max Verstappen stond een aantal races geleden nog zo'n veertig punten achter titelrivaal Charles Leclerc, maar na de achtste ronde van het huidige Formule 1-kampioenschap heeft de Limburger een voorsprong opgebouwd van 34 WK-punten. Ook Red Bull-teamgenoot Sergio Perez is Leclerc inmiddels voorbij in het coureurskampioenschap.

Los van de technische uitvalbeurten haalde Verstappen dit seizoen altijd het podium. Op Monaco na zelfs altijd als racewinnaar. Jan Lammers vindt het meer dan logisch. "Max maakt altijd kans op de overwinning, het maakt niet uit wie er verder daarbij racet", zegt hij in gesprek met RacingNews365. "Leclerc, of wie dan ook: Max is een vast gegeven."

Verstappen rijdt vaker en constanter voor de overwinning, terwijl er grotere concurrentie is bij de overige twee plaatsen op het podium. "Het mooie daarvan voor ons Nederlanders is dat die tweede en derde plaatsen allemaal ingenomen worden door Leclerc, Perez, Carlos Sainz en Mercedes, misschien later ook McLaren. Dat is het goede nieuws: de voorsprong van Max komt goed uit, vooral omdat Leclerc niet altijd op de tweede plaats eindigt."

"Ik denk dat als Leclerc wint, dat de kans groot is dat Verstappen op de tweede plaats eindigt. Max moet écht iets van een probleem hebben om tweede te worden. Als ze ongeveer even snel zijn in de race, dan kan Max naar schatting de race meer naar zich toe trekken. Als Max wint is het niet vanzelfsprekend dat Leclerc tweede wordt, terwijl als Leclerc wint, de kans dat Max wél tweede wordt, groter is."

'Verstappen hoeft zich geen zorgen te maken over Perez'

Nu Perez op de tweede plaats staat in het coureurskampioenschap, doet ook hij voor nu ongetwijfeld mee in de strijd om de wereldtitel. Het moet echter wel heel gek lopen als hij tegen het einde van het seizoen nog steeds een van de favorieten is, zo legt Lammers uit. "Het zou hooguit een zaak kunnen zijn als Max problemen krijgt. Dan kan het zo zijn, maar ik voorzie het zo niet."

In Monaco won de Mexicaan nog - mede doordat hij in de kwalificatie sneller was dan Verstappen - maar dit voordeel is niet blijvend. Volgens Lammers zijn er een aantal circuits waar de regerend wereldkampioen wat meer in het nadeel is dan zijn teamgenoot bij Red Bull. "Op specifieke circuits zoals Monaco, daar wordt Max gehinderd in zijn buitencategorie rijstijl."

"Een bocht bestaat uit drie elementen: afremmen, roteren en accelereren. Met name tussen het afremmen en accelereren, daar zit een bijzondere kwaliteit van Max. Omdat we nu met de reglementen dat stuiteren (porpoising, red.) alleen maar kunnen voorkomen door de auto qua rijhoogte wat hoger te zetten en wat stijver te maken, lever je wat in bij de langzame bochten. Dat raakt je in het langzaamste deel van de bocht dus het meest, wat jammer is voor Max. Hij kan het daar met zijn rijstijl niet benutten."

Dit nadeel voor de Limburger is volgens de sportief directeur van Circuit Zandvoort lang niet overal een issue. "Als we op de circuits met veel bochten op mediumsnelheid komen, zoals de Red Bull Ring en Silverstone, dan kan Max het verschil weer gaan maken. Hier zat hij gewoon een beetje vast", zo oordeelt Lammers.

Ook interessant:

Ontketende Verstappen heeft Ferrari-drama niet nodig

In de nieuwste RN365 F1-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk terug op de GP van Azerbeidzjan. We bespreken onder andere Ferrari’s drama, de dominantie van Max Verstappen en de porpoising-problemen van Mercedes. Beluister de nieuwe podcast hieronder.

Interviews RN365 Nieuwsdossier

9 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Red Bull verrast met aankondiging duizelingwekkende RB17