Uit onze poll van zondagochtend waarin we de stelling poneerden dat de titel voor Max Verstappen nu al niet haalbaar meer is, bleek dat 46% van de stemmers die mening is toegedaan. Jan Lammers echter wil zo ver nog lang niet gaan. Gevraagd of hij de klap van afgelopen weekend een beetje te boven is gekomen, geeft hij aan dat het sentiment van de fans niet deelt. De term 'drama' reserveert hij liever voor andere zaken. "Ik ga toch niet in dat sentiment mee hoor", zo begint Lammers in gesprek met RacingNews365 . "Ik had als NOS-commentator ooit een regisseur die me terugfloot als ik vanuit een bepaalde spontaniteit nog weleens uitriep 'oh Niki Lauda valt uit, wat een drama!'. Hij legde me uit dat een vliegtuigongeluk met 400 slachtoffers een drama was en dat wanneer je het woord 'drama' voor andere dingen gaat gebruiken, het einde wel zoek is." Geen drama dus, maar wat Lammers betreft is er ook nog geen man overboord: "Het was natuurlijk altijd al de vraag wat er in dit nieuwe seizoen zou gaan gebeuren. Het schaakbord kon opnieuw worden opgesteld en waar verliezers van weleer konden gaan winnen, kon het natuurlijk ook zo zijn dat de eerdere winnaars zouden gaan verliezen." Dat Red Bull nu twee keer verloor van Ferrari, wil volgens Lammers echter niet alles zeggen over het verdere vervolg van het seizoen. Hij wijst op een tweetal zaken om die stelling te onderbouwen. "In de eerste plaats is het nog maar het begin van het seizoen en in de tweede plaats is het seizoen ook langer dan voorheen. Je wenst het niemand toe, maar meer races betekent ook meer kansen op pech voor anderen. Er gaat echt nog héél veel gebeuren. Eén technisch probleem bij Ferrari en één persoonlijke fout van Charles Leclerc in weekenden dat Max Verstappen en Red Bull op dreef zijn... Het is nog veel te vroeg voor conclusies. Ik heb altijd geleerd dat je nooit moet huilen voordat je pijn hebt."
Red Bull kampt met hardnekkig probleem
"Het is nog veel te vroeg om te lachen, maar ook veel te vroeg om te huilen", vervolgt de winnaar van de 24 uur van Le Mans, die desondanks zeker niet ontkent dat Red Bull een probleem heeft. Hij corrigeert bij zijn uitleg wel het heersende idee dat problemen met de aandrijving vreemd zijn, aangezien er reglementair nauwelijks iets veranderd zou zijn. "Die motor wordt wel geïntegreerd in een nieuw chassis. Dat betekent dat alle randsystemen als wielophangingen en versnellingsbakken, maar ook de omgeving van de benzinetank subtiel aangepast worden. Dat hoeven geen grote veranderingen te zijn, maar als die lay-out anders is, wat sowieso geen simpele, overzichtelijke omgeving is, dan kunnen daar problemen in ontstaan." Maar problemen zijn er om opgelost te worden en hoewel Lammers hoopvol is dat Red Bull daar in zal slagen, denkt hij ook dat dat niet makkelijk wordt: "Als regerend kampioen (bij de coureurs, red.) dicht je Red Bull wel de nodige kwaliteiten toe. Dus als er al een team toe in staat moet zijn die problemen op te lossen, zou je zeggen dat dat Red Bull is. Maar als dat tot op heden niet is gelukt, mag je er gerust vanuit gaan dat het een groot probleem is."
Meest gelezen