Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Lammers: "Nieuwe indeling F1-weekend een voordeel voor Verstappen"

Dit weekend wordt er geracet op Imola. Niet alleen omdat er voor het eerst sinds 2006 weer wordt gereden op het prachtige circuit is het een bijzonder weekend. Ook het daarbij horende afwijkende format zorgt ervoor dat er komende week kansen liggen voor de goede coureurs.

Na bijna anderhalf decennium keert de koningsklasse van de autosport aanstaand weekend weer terug op het befaamde Imola. Op het Italiaanse circuit, waar in 2006 voor het laatst werd geracet in de Formule 1, gaan de coureurs op zoek naar glorie. Dat doen ze tijdens een bijzonder weekend, want op vrijdag zal er geen meter worden verreden. De twee vrije trainingen op die dag vervallen namelijk, iets wat in de toekomst hoogstwaarschijnlijk de standaard zal worden in de sport. RacingNews365 blikte met voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers vooruit op het Grand Prix-weekend van Emilia Romagna, dat is vernoemd naar de gelijknamige regio waarin Imola gelegen is. Zelf reed Lammers er al meer dan eens; in de Formule 1, maar ook in de Formule 3 en tijdens verschillende 24 uurs-races. Hij spreekt van een mooi circuit, dat door de jaren heen nauwelijks is veranderd. Bovendien gaat het circuit tegen de klok in, iets wat tegenwoordig weinig meer voorkomt. Ook roemt hij de hoogteverschillen op het circuit, dat officieel het Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari heet, al zijn de hoogteverschillen minder dramatisch als afgelopen weekend in Portugal. Gevraagd of het een circuit is waarop een coureur het verschil kan maken, denkt Lammers van niet. "Als de auto niet gaat dan kan je daar misschien een heel klein beetje, een of twee tienden, wegpoetsen als coureur, maar als coureur kan je de grote verschillen niet oplossen." Met die logica lijkt een derde plaats weer in het verschiet te liggen voor Verstappen, maar zodra dat wordt gesuggereerd, is Lammers duidelijk. "Dat mag je nooit zeggen. Dat is rationeel beredeneerd, maar zo werkt het in de sport niet. In de sport moet je een bepaalde mindset hebben: hoe onvermijdelijk een nederlaag ook lijkt, je mag het niet accepteren." "Je moet constant blijven werken om het beste uit jezelf te halen. Max zal zodra hij de pitstraat rijdt het beste uit zichzelf, de auto en het team halen. Dat is topsport, ook dit weekend zal Max alles uit zichzelf halen. Hij gaat niet op de zaken vooruit lopen en zeggen dat hij derde zal worden. Als je de uitslag al weet, kan je beter thuisblijven", zo spreekt de innerlijke sportman van Lammers. Iets dat volgens de oud-coureur wel kansen kan vormen voor Verstappen, is het nieuwe weekendformat. Aankomend raceweekend wordt er namelijk slechts één vrije training verreden op zaterdagochtend voordat de coureurs aan de kwalificatie en uiteindelijk de race beginnen. De vrijdag valt in zijn geheel weg, waar coureurs als Verstappen hun voordeel uit kunnen halen, zo denkt Lammers als we hem vragen naar de gevolgen voor Verstappen van het afschaffen van de vrijdagse trainingen. "De betere coureur zal minder last hebben van dit format dan de mindere coureurs, die meer tijd nodig zullen hebben. Er zijn heel veel coureurs die het circuit bij wijze van spreke maandag helemaal onder de knie hebben, maar de race vindt toch echt op zondag plaats", zo redeneert Lammers, die denkt dat het format in de toekomst de standaard zal worden. "Als dat protocol de hele tijd hetzelfde blijft, dan blijft de kans ook veel groter dat het elk weekend 'business as usual is", vervolgt hij. "De onvoorspelbaarheid van het format brengt goede dingen teweeg", zo zag Lammers ook al drie weken geleden, toen er door de regen geen vrijdagse trainingen werden verreden op de Nurburgring. "Ik verwacht dat dit format, een tweedaags race-evenement, in de toekomst een gamechanger zal blijken te zijn. Ik verwacht dat de resultaten van dit weekend, de ervaring van het tweedaagse evenement, dat die in de toekomst verandering teweeg zullen brengen." De stoelpoten van Albon wankelen en Verstappen heeft zijn voorkeur al uitgesproken voor Nico Hulkenberg. Hoe lang laat Red Bull Albon nog spartelen? Dat en meer wordt er door autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen besproken in de nieuwste RN365-podcast, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Live Reacties na dominante sprintrace overwinning Verstappen