Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
  • 1 HAM LAP 60
  • 2 VER + 4.470
  • 3 RIC + 14.613
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 BOT + 25.592
  • 3 VER + 34.508
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
  • 1 HAM LAP 63
  • 2 BOT + 5.783
  • 3 RIC + 14.320
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
  • 1 HAM LAP 58
  • 2 PER + 31.633
  • 3 VET + 31.960
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov

F1-stand

  • 1 HAM 307
  • 2 BOT 197
  • 3 VER 170
VT1 vr 27 nov 12:00 13:30
VT2 vr 27 nov 16:00 17:30
VT3 za 28 nov 12:00 13:00
Quali za 28 nov 15:00 16:00
Race zo 29 nov 15:10 17:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 18:00 19:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Mercedes

Lammers verwacht verbod op DAS-systeem: "Bewegende aerodynamische delen zijn verboden"

Het innovatieve DAS-systeem van Mercedes blijft de gemoederen bezighouden. Is het legaal of niet? En hoeveel voordeel behalen Lewis Hamilton en Valtteri Bottas ermee?

Na afloop van de eerste testweek ging veel van de aandacht in de Formule 1 uit naar het DAS-systeem. Het mechanisme waarmee Mercedes haar coureurs in staat stelt om tijdens het rijden de stand van de voorwielen te veranderen. RacingNews365 bespreekt het systeem met Jan Lammers.

"Het meest opvallende van het DAS-systeem vind ik dat we natuurlijk DRS al hebben. Dat is een systeem dat je gebruik om de luchtweerstand te reduceren op het moment dat je die downforce niet nodig hebt – op de rechte stukken. Zo krijg je een hogere topsnelheid."

"Met DAS zijn ze gaan kijken in de mechanica naar de fysieke weerstand, waarbij ze de wielen recht zetten op de rechte stukken. Daarbij heb je ook te maken met veel geometrische zaken rondom de voorwielophanging. Met DAS gebruik je ‘toe in’ en ‘toe out’", licht Lammers de werking van het systeem verder toe.

Mercedes wilde zelf niet ingaan op vragen omtrent de tijdwinst van het DAS-systeem, maar concurrent Red Bull gaf aan dat die tijdwinst zo'n twee tienden per ronde is. Lammers vindt een dergelijke tijdwinst niet onlogisch: "Mercedes kan exact uit de data aflezen hoeveel tijdwinst het oplevert. Dat kan marginaal zijn, maar iedere tiende is er een in de Formule 1. In deze sport telt letterlijk iedere tiende van een seconde."

Mijn verwachting is dat het DAS-systeem geen lang leven beschoren is

- Jan Lammers

Lammers verwacht niet dat het systeem dit seizoen actief zal zijn in de Formule 1, volgens hem worden de reglementen overtreden.

"Als je de sporing verandert, dan verander je ook de luchtstroming door de wielen heen. Je mag geen bewegende aerodynamische onderdelen op een auto hebben. Het DAS-systeem verandert de stand van de wielen, de weerstand en de mechanische rolweerstand. Je verliest mechanische rolweerstand van de voorwielen, maar verandert ook de luchtstroming richting de sidepods en de rest van de auto."

"Dat is meer een consequentie in plaats van het doel, maar ik kan me goed voorstellen dat de andere teams hierover gaan klagen. Ik verwacht dan ook niet dat we het DAS-systeem in Australië gaan zien, mijn verwachting is dat het geen lang leven beschoren is."

Diverse teams stelden al kritische vragen omtrent de legaliteit en werking van het DAS-systeem. Red Bull-adviseur Helmut Marko gaf al meermaals aan dat hij het systeem in strijd vindt met de reglementen. Of, en welke teams een protest voorbereiden tegen Mercedes is nog onbekend.

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

26 reacties

    Achtergrond Williams de reddingsboei voor dankbare Red Bull-verschoppeling