Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
esp Liveblog Race
Start GP Spanje
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Mercedes

Lammers verwacht verbod op DAS-systeem: "Bewegende aerodynamische delen zijn verboden"

Het innovatieve DAS-systeem van Mercedes blijft de gemoederen bezighouden. Is het legaal of niet? En hoeveel voordeel behalen Lewis Hamilton en Valtteri Bottas ermee?

Na afloop van de eerste testweek ging veel van de aandacht in de Formule 1 uit naar het DAS-systeem. Het mechanisme waarmee Mercedes haar coureurs in staat stelt om tijdens het rijden de stand van de voorwielen te veranderen. RacingNews365 bespreekt het systeem met Jan Lammers.

"Het meest opvallende van het DAS-systeem vind ik dat we natuurlijk DRS al hebben. Dat is een systeem dat je gebruik om de luchtweerstand te reduceren op het moment dat je die downforce niet nodig hebt – op de rechte stukken. Zo krijg je een hogere topsnelheid."

"Met DAS zijn ze gaan kijken in de mechanica naar de fysieke weerstand, waarbij ze de wielen recht zetten op de rechte stukken. Daarbij heb je ook te maken met veel geometrische zaken rondom de voorwielophanging. Met DAS gebruik je ‘toe in’ en ‘toe out’", licht Lammers de werking van het systeem verder toe.

Mercedes wilde zelf niet ingaan op vragen omtrent de tijdwinst van het DAS-systeem, maar concurrent Red Bull gaf aan dat die tijdwinst zo'n twee tienden per ronde is. Lammers vindt een dergelijke tijdwinst niet onlogisch: "Mercedes kan exact uit de data aflezen hoeveel tijdwinst het oplevert. Dat kan marginaal zijn, maar iedere tiende is er een in de Formule 1. In deze sport telt letterlijk iedere tiende van een seconde."

Mijn verwachting is dat het DAS-systeem geen lang leven beschoren is

- Jan Lammers

Lammers verwacht niet dat het systeem dit seizoen actief zal zijn in de Formule 1, volgens hem worden de reglementen overtreden.

"Als je de sporing verandert, dan verander je ook de luchtstroming door de wielen heen. Je mag geen bewegende aerodynamische onderdelen op een auto hebben. Het DAS-systeem verandert de stand van de wielen, de weerstand en de mechanische rolweerstand. Je verliest mechanische rolweerstand van de voorwielen, maar verandert ook de luchtstroming richting de sidepods en de rest van de auto."

"Dat is meer een consequentie in plaats van het doel, maar ik kan me goed voorstellen dat de andere teams hierover gaan klagen. Ik verwacht dan ook niet dat we het DAS-systeem in Australië gaan zien, mijn verwachting is dat het geen lang leven beschoren is."

Diverse teams stelden al kritische vragen omtrent de legaliteit en werking van het DAS-systeem. Red Bull-adviseur Helmut Marko gaf al meermaals aan dat hij het systeem in strijd vindt met de reglementen. Of, en welke teams een protest voorbereiden tegen Mercedes is nog onbekend.

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

26 reacties

    x
    Live Formule 1 GP Spanje