Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Lammers verwacht verbod op DAS-systeem: "Bewegende aerodynamische delen zijn verboden"

Het innovatieve DAS-systeem van Mercedes blijft de gemoederen bezighouden. Is het legaal of niet? En hoeveel voordeel behalen Lewis Hamilton en Valtteri Bottas ermee?

Na afloop van de eerste testweek ging veel van de aandacht in de Formule 1 uit naar het DAS-systeem. Het mechanisme waarmee Mercedes haar coureurs in staat stelt om tijdens het rijden de stand van de voorwielen te veranderen. RacingNews365 bespreekt het systeem met Jan Lammers. "Het meest opvallende van het DAS-systeem vind ik dat we natuurlijk DRS al hebben. Dat is een systeem dat je gebruik om de luchtweerstand te reduceren op het moment dat je die downforce niet nodig hebt – op de rechte stukken. Zo krijg je een hogere topsnelheid." "Met DAS zijn ze gaan kijken in de mechanica naar de fysieke weerstand, waarbij ze de wielen recht zetten op de rechte stukken. Daarbij heb je ook te maken met veel geometrische zaken rondom de voorwielophanging. Met DAS gebruik je ‘toe in’ en ‘toe out’", licht Lammers de werking van het systeem verder toe. Mercedes wilde zelf niet ingaan op vragen omtrent de tijdwinst van het DAS-systeem, maar concurrent Red Bull gaf aan dat die tijdwinst zo'n twee tienden per ronde is. Lammers vindt een dergelijke tijdwinst niet onlogisch: "Mercedes kan exact uit de data aflezen hoeveel tijdwinst het oplevert. Dat kan marginaal zijn, maar iedere tiende is er een in de Formule 1. In deze sport telt letterlijk iedere tiende van een seconde."

Mijn verwachting is dat het DAS-systeem geen lang leven beschoren is

Jan Lammers

Lammers verwacht niet dat het systeem dit seizoen actief zal zijn in de Formule 1, volgens hem worden de reglementen overtreden. "Als je de sporing verandert, dan verander je ook de luchtstroming door de wielen heen. Je mag geen bewegende aerodynamische onderdelen op een auto hebben. Het DAS-systeem verandert de stand van de wielen, de weerstand en de mechanische rolweerstand. Je verliest mechanische rolweerstand van de voorwielen, maar verandert ook de luchtstroming richting de sidepods en de rest van de auto." "Dat is meer een consequentie in plaats van het doel, maar ik kan me goed voorstellen dat de andere teams hierover gaan klagen. Ik verwacht dan ook niet dat we het DAS-systeem in Australië gaan zien, mijn verwachting is dat het geen lang leven beschoren is." Diverse teams stelden al kritische vragen omtrent de legaliteit en werking van het DAS-systeem. Red Bull-adviseur Helmut Marko gaf al meermaals aan dat hij het systeem in strijd vindt met de reglementen. Of, en welke teams een protest voorbereiden tegen Mercedes is nog onbekend.

Viaplay
x
24 uur Le Mans Indrukwekkende De Vries teleurgesteld ondanks P2: "Dit doet pijn"