Na de eerste twee races van 2023 kunnen er al voorzichtig wat conclusies worden getrokken over de machtsverhouding binnen de Formule 1. Zo is Red Bull op dit moment het te kloppen team, doet Aston Martin aardig mee en lijken ook Mercedes en Ferrari in de top vier van de koningsklasse te zitten. Toch is er nog veel onzeker en dat is ook logisch: het langste seizoen ooit in de F1, een kalender van 23 races, is nog maar net begonnen. Er zijn nog genoeg variabelen waardoor het vooralsnog ijzersterke Red Bull bijvoorbeeld terug kan zakken. RacingNews365 vroeg Jan Lammers naar de uitzonderlijke seizoensstart van het team van Max Verstappen. Gaan ze harder domineren dan Mercedes vanaf 2014 deed? Of zijn ze al zo dominant? "Nee, dat denk ik niet. Eén zwaluw maakt nog geen zomer", zo begint Lammers. "We hebben nu twee races gehad die er heel indrukwekkend uitzagen, maar dat hebben we in het verleden - ook vorig jaar - met name van Ferrari gezien. We hebben gezien hoe dat uitpakte. Daarnaast hebben we ook kwetsbaarheden gezien. Niet alleen bij Red Bull, maar ook bij andere teams." Ondanks de betrouwbaarheidsproblemen stond Max Verstappen op het podium in Saoedi-Arabië. Interview gaat verder onder de foto.
Het kan volgens de sportief directeur van Circuit Zandvoort nog alle kanten op met het het F1-seizoen van Red Bull. "Hoe ze alles nog het hele jaar gaan vertalen op het circuit, dat moeten we nog maar zien. Het is nog iets te vroeg om te stellen dat ze net zo dominant gaan zijn als Mercedes, waarvan je toen in februari al wist dat ze kampioen gingen worden." Gevraagd naar of de kwetsbaarheden van Red Bull te maken hebben met de betrouwbaarheid van de RB19, antwoord Lammers: "Dat is exact waar ik op doel, maar niet alleen de betrouwbaarheid of juist onbetrouwbaarheid van Red Bull." "We hebben het ook bij andere teams gezien, bijvoorbeeld bij Lance Stroll (uitvalbeurt in Saoedi-Arabië, red.). Er zijn ook andere teams die dat nog niet 100% voor elkaar hebben. Max heeft nu iets in de kwalificatie gehad, maar dat kan zomaar een keer in de race gebeuren."
Aston Martin de nummer twee achter Red Bull?
Verstappen en Sergio Perez deelden in Bahrein en in Saoedi-Arabië het podium met dezelfde coureur op de derde plaats: Fernando Alonso. Het seizoen is zeer goed begonnen voor Aston Martin, dat zich tussen de topteams wist te scharen. Alonso wist de coureurs van Ferrari en Mercedes tot tweemaal toe af te troeven. Kan er al gesteld worden dat het groene Britse team nu de nummer twee is achter Red Bull? Lammers vindt van wel. "Daar heb je dit jaar een hele andere situatie: ze zijn er heel sterk begonnen met een nieuw concept en bevinden zich ineens in een andere league. Ze racen niet meer van de tiende naar de zesde plaats, maar ze doen nu serieus mee voor de prijzen. Met de feedback die zij nu al hebben verzameld zullen ze misschien alleen nog maar beter worden." "Op dit moment zie ik de rangorde zo: Red Bull, Aston Martin, Mercedes, Ferrari en Alpine. Het is daarbij nog niet ondenkbaar dat Mercedes en Ferrari straks een ander volk krijgen aan Alpine, want die hebben ook een flinke stap gemaakt - ze hebben signalen afgegeven dat ze heel sterk kunnen zijn. Ze lijkten het huidige technische reglement nu wel juist geïnterpreteerd te hebben." "In het geval van Ferrari en Mercedes heb je juist een andere situatie. Als ze daar niet de man direct inhalen, dan worden ze zelf al snel ingehaald. Als ze Aston Martin in de race niet weten te pakken, dan zijn ze zelf kwetsbaar en daar kan bijvoorbeeld Alpine al snel van profiteren. Achter de gevestigde orde zit een grote groep mensen die in één keer een stap kunnen maken, maar dat is nu nog niet helemaal duidelijk", zo sluit Lammers af.
Meest gelezen