Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Lammers worstelt met straffen in Formule 1: "In voetbal krijg je gewoon een rode kaart"

De discussie over de straffen in de Formule 1 laaide ook dit seizoen weer volop op. Zeker na de crash van Max Verstappen op Silverstone en de zege van aanstichter Lewis Hamilton. Jan Lammers worstelt met de manier waarop de straffen in de Formule 1 tot stand komen.

Had Lewis Hamilton de GP van Groot-Brittannië wel moeten kunnen winnen? Die vraag stelden veel mensen zich nadat hij titelrivaal Max Verstappen in de eerste ronde elimineerde. Daar waar de Red Bull-coureur nog in het ziekenhuis was voor onderzoek, moest hij via de televisie zien hoe Hamilton zijn zege uitbundig kon vieren. "Een situatie als Silverstone, dat is een race-incident zoals je ze wel vaker ziet. Als dan de arbitrage goed is, dan heb je de onenigheid ook niet", oordeelt Jan Lammers in gesprek met RacingNews365. "Ik denk dat de enige juiste situatie in Silverstone was geweest als ze allebei geen punten hadden gescoord." "Als er op het voetbalveld onenigheid is tussen twee spelers en ze gaan over de schreef dan krijgen ze beiden de rode kaart. In dit geval is het heel simpel dat wat Hamilton deed dat loonde. Zo’n actie wordt gehonoreerd en de straf is de moeite niet waard", blikt Lammers terug op de actie in Copse. De voormalig F1-coureur vindt dat de FIA een andere methode moet gaan hanteren om de strafmaat te bepalen. Daarbij moet ook gekeken worden naar de gevolgen van en de zwaarte van de overtreding. "Je moet een straf geven die de lading dekt en proportioneel is ten opzichte van de overtreding. Als je als FIA de opstelling hebt dat je incidenten los beoordeelt van de gevolgen dan is dat net alsof het niet uitmaakt of iemand 105 of 150 rijdt – je rijdt te hard en krijgt dezelfde straf." Lammers neemt een illustratief voorbeeld: "Of je in de Rascasse (langzame bocht in Monaco, red.) je neus ertussen zet of bij Copse. Bij de ene bocht is het een levensgevaarlijke actie, bij de ander praat je bijna over parkeerschade."

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden