Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1

Maak kennis met Zhou: de eerste Chinese Formule 1-coureur

Guanyu Zhou is in 2021 de enige nieuwe Formule 1-coureur van de grid. De Chinese coureur debuteert in de koningsklasse bij Alfa Romeo. Zo zag de weg naar de koningsklasse er uit voor de Chinees.

Zhou Alfa Romeo
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Alfa Romeo Racing

Guanyu Zhou werd op 30 mei 1999 geboren in Shanghai, China. De coureur begon in 2007 aan zijn carrière, zoals eigenlijk iedereen, in de karts. In 2012 verhuisde Zhou naar London om naam te maken in Europa. Dit lukte hem al snel, want in 2013 won hij al twee kampioenschappen in de Europese en Britse Rotax Max Juniorklassen.

Dit werd opgemerkt bij Ferrari, waardoor de Chinees in 2014 werd opgenomen in het juniorenprogramma van de Italiaanse renstal. Zo klom hij omhoog en kwam hij voor Prema uit in de Italiaanse Formule 4. Hier werd hij tweede achter zijn teamgenoot, Ralf Aron, waarna hij uiteindelijk in 2016 zijn debuut maakte in de Europese Formule 3-klasse. Hier bleef hij drie jaar hangen en hij wordt achtereenvolgend dertiende, achtste en nog eens achtste in het kampioenschap.

Drie jaar Formule 2

Na drie jaar in de F3 stapt Zhou over naar de Formule 2, waar hij in zowel 2019 als 2020 en 2021 uitkomt voor UNI-Virtuosi Racing. In 2019 maakte hij de overstap van het juniorenprogramma van Ferrari naar de Renault-opleiding. Als junior van het Franse team wordt hij zevende, zesde en afgelopen seizoen uiteindelijk derde in het eindklassement van de Formule 2. Tussendoor won hij nog het Aziatische Formule 3-kampioenschap, maar gekeken naar het deelnemersveld was hij dat eigenlijk ook aan zijn stand verplicht.

De toekomst van Zhou bleek echter niet bij Alpine (voorheen Renault, red.) te liggen, maar bij een team dat banden heeft met Ferrari. Nadat Kimi Raikkonen aankondigde te stoppen in de Formule 1 was er ineens een plaats vrij in de koningsklasse van de autosport. Naast Zhou was onder andere F2-kampioen Oscar Piastri in beeld voor het stoeltje, maar de Chinees wist behulp van zijn sponsorgeld en de commerciële meerwaarde van zijn Chinese achtergrond het stoeltje te veroveren.

Zhou heeft met zijn zes jaren in de Formule 3 en Formule 2 meer dan genoeg ervaring in de hogere raceklassen onder de F1, maar won in die toonaangevende klassen geen titel. Alleen in zijn derde jaar in de Formule 2 kwam hij nog enigszins dichtbij. Alfa Romeo-teambaas Frederic Vasseur liet eerder al weten dat het geld en de sponsoren een belangrijk onderdeel waren van de deal met Zhou. Vasseur benadrukt echter dat het een getalenteerd coureur is en hij hoge verwachtingen heeft van de Chinees.

Check hieronder het overzicht van de single seater-carrière van Zhou. Hierbij zijn eenmalige evenementen zoals de Macau GP niet in meegenomen.

Single Seater Statistieken Guanyu Zhou

Jaar Serie Races Zeges Podiums Eindpositie
2014 Italiaanse F4 Winter Series 2 0 2 N.v.t.
2015 Italiaanse F4 21 3 9 2e
2015 Duitse F4 9 0 2 15e
2016 Europese F3 30 0 2 13e
2016 Toyota Racing Series 15 1 4 4e
2017 Europese F3 30 0 5 8e
2018 Europese F3 30 2 6 8e
2019 Formule 2 22 0 5 7e
2020 Formule 2 24 1 6 6e
2021 Aziatische F3 15 4 5 1e
2021 Formule 2 22 4 9 3e
Totaal 220 15 55

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'