Na 2021 zit Red Bull zonder motor. Honda stopt ermee en laat Red Bull en de Formule 1 achter zich. Als het aan Helmut Marko ligt is dat echter niet helemaal het geval. Volgens hem is het de enige reële optie voor het team van Max Verstappen en Alexander Albon om de motoren van de Japanners over te nemen. Hij legt uit waarom de rest de opties niet de voorkeur genieten van de Oostenrijkse renstal. "We hebben verschillende motoropties voor 2022, maar het is geen gemakkelijke situatie, dat moeten we beseffen. Als we een Mercedes-, Renault-, of Ferrari-motor nemen, dan zijn we afhankelijk van onze teamprestatie als we de constructeur die ons motoren levert willen kunnen verslaan. Daarom is zo'n scenario voor ons niet bevredigend." Volgens de Red Bull-adviseur levert alleen een eigen motor dan ook garantie op succes na 2021. "Omdat die scenario's ons niet als muziek in de oren klonken, keken we verder en kwamen we op het idee om de motoren van Honda over te kopen. Dat kan echter alleen onder één voorwaarde en dat is als de ontwikkeling van de motoren vanaf 2021 stil komt te liggen tot aan de invoering van de nieuwe motorformule. Alleen zo kunnen we competitief zijn", zo redeneert de Oostenrijker in gesprek met Sky Sports. Het wordt echter geen gemakkelijke klus om alle kennis uit Japan naar Europa te halen. "In dat geval willen we de huidige Honda-motor tot aan de invoering van de nieuwe motorformule kunnen gebruiken. Dan moeten we alles wel naar Engeland verplaatsen, waarbij de hulp van de Japanners nodig zal zijn. Toch denken we dat het mogelijk is om vanaf 2022 onze eigen motoren te onderhouden. Dat willen we tot 2025 doen, maar daarna is het niet ons streven om ook een motorfabrikant te worden", aldus Marko. In hoeverre staat Red Bull onder druk om Albon vanwege de Thaise steun te behouden als teamgenoot van Verstappen? Dit en nog veel meer in de nieuwste F1-podcast met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen, die hieronder te beluisteren is.
Meest gelezen