Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Helmut Marko

Marko beticht Mercedes van schimmige praktijken: "Anders kun je het niet verklaren"

Helmut Marko vindt de gang van zaken omtrent Mercedes zeer verdacht. Hij ziet maar een mogelijkheid: het team van Toto Wolff wist al voordat de FIA naar buiten kwam over de aanstaande wijzigingen.

Hamilton Canada
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB
24 uur nadat de FIA een regelverduidelijking deelde met de Formule 1-teams, reed Mercedes al met een aangepaste bolide tijdens de vrije trainingen in Canada. Bij Helmut Marko zorgde dat voor grote verbazing, vertelt hij in een interview met Motorsport.com.

"Ik was zeer verbaasd toen ik hun vloer zag met die tweede steun. Toen de technische richtlijnen uitkwamen was het duidelijk dat er niet genoeg tijd zou zijn om zo'n onderdeel aan te voeren. Dus ja."

Gevraag of dat betekent dat Mercedes handelde met voorkennis, is hij duidelijk. "Anders kun je niet verklaren wat er is gebeurd..."

Marko echoot Verstappen

Volgens Verstappen is het niet eerlijk om middenin het seizoen met nieuwe regels te komen en de Oostenrijker kan zich helemaal in de woorden van zijn protegé vinden.

"Ik ben het volledig met Verstappen eens. De FIA kan ook niet onze set-ups gaan bepalen. Het veranderen van de rijhoogte betekent namelijk dat je de afstelling verandert en dat kan de FIA helemaal niet doen", benadrukt Marko.

"Het komt allemaal doordat één team problemen heeft. Ze moeten het zelf oplossen en het zou geen effect op de andere teams moeten hebben. Het is hun eigen probleem als ze het niet zelf op kunnen lossen", zo wijst de Red Bull-adviseur naar Mercedes.

Marko: "Niet correct om zo iets halverwege het seizoen te doen"

Uiteindelijk bleek het voor nu een storm in een glas water te zijn, want Mercedes haalde haar tweede steun snel weer van de auto af, terwijl de FIA aangaf in Canada toch niet te gaan controleren op hevig gestuiter.

Red Bull lijkt hoe dan ook geen groot slachtoffer te worden, want zij zijn op papier een team dat nauwelijks last heeft van de stuiterproblemen. Toch maakt dat volgens Marko niet uit, want het klopt gewoon niet om nu opeens met nieuwe regels te komen.

"Wij ondervinden geen problemen met het stuiteren, maar het is wel zo dat er nog te veel parameters zijn die onduidelijk zijn. Ik denk dat de FIA binnenkort met een nieuwe verduidelijking zal komen."

"Het gaat mij er echter niet om dat het goed of slecht uitpakt voor ons. Ik vind het gewoon niet correct om zoiets halverwege het jaar te doen. We gaan het zien", sluit hij zuchtend af.

Ook interessant:

Verstappen zou in een Ferrari nog dominanter zijn

In de nieuwste RacingNews365 F1-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk uitgebreid terug op de GP van Canada, maar bespreken ze ook alle ophef omtrent de FIA, Mercedes, het gestuiter en nog veel meer. Beluister 'm hieronder!

Formule 1 GP Canada 2022 RN365 Nieuwsdossier

36 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
RN365-podcast Direct na de zomerstop weten we of Verstappen kampioen wordt