Het seizoen van Max Verstappen wordt tot dusverre gekenmerkt door één piek en twee diepe dalen. In Bahrein viel hij uit, in Saoedi-Arabië won hij en in Australië viel hij weer uit. Geen indrukwekkende lijst en er bestaan dan ook grote zorgen over de betrouwbaarheid van de Red Bull RB18. Tel daarbij op dat de Ferrari net wat sneller lijkt te zijn en de volgende vraag aan Red Bull-adviseur Helmut Marko is meer dan gerechtvaardigd: waar bestaan meer zorgen over, de eigen betrouwbaarheid of de pace van Ferrari? In gesprek met het Oostenrijkse ORF hoeft Marko daar niet lang over na te denken: "De betrouwbaarheid. We hebben flink moeten incasseren en liggen nu behoorlijk achter op Charles Leclerc. We hebben echter snel op de zaken ingespeeld", aldus de Oostenrijker, die vervolgens met goed nieuws komt voor Red Bull en in het bijzonder voor Max Verstappen. Dat is tenminste als we Honda moeten geloven. "De problemen die we in Bahrein hadden, waren anders dan de problemen waar we in Australië mee te maken kregen en ook anders dan de probleempjes die we hadden tijdens de wintertests. Maar volgens Honda (dat nog altijd de motoren van Red Bull onderhoudt en assembleert, red.) mogen we erop rekenen dat de problemen voor de volgende race verholpen zijn."
Belangrijkste oorzaak achterhaald
En hoe zit het met de motor van Verstappen waarmee hij in Melbourne uitviel? Er leken immers vlammen onder de motorkap vandaan te komen? Dat is het tweede goede nieuws voor Verstappen: "Alles is daarmee in orde. Het probleem zat niet in de motor zelf, maar in de brandstofleiding. Die is onder hoge druk gebarsten. En we denken dat dat met het probleem van porpoising te maken heeft gehad." Dat laatste roept vragen of bij de interviewer van dienst, want de Red Bull stuitert toch veel minder dan bijvoorbeeld de auto's van Mercedes en zelfs Ferrari? "We hebben porpoising inderdaad goed onder controle, maar desondanks is er wel sprake van kleine bewegingen en dat heeft vooral te maken met de manier waarop de auto weer 'landt'. We nemen aan dat dit de belangrijkste oorzaak van de schade aan de brandstofleiding was."
Meest gelezen